سازمان پزشکی قانونی: تصادفات نوروزی 1401 نسبت به سال گذشته 11.4 درصد رشد داشته
به گزارش بهترین عینک آفتابی، براساس آمار سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته های تصادفات جاده ای نوروز سال 1401 نسبت به نوروز سال 1400 حدود 11.4درصد رشد داشته است. این درحالی است که در بازه زمانی 25 اسفند الی 15 فروردین ماه 1401؛ هزار و 146 نفر کشته و در همین بازه زمانی در نوروز 1400؛ هزار و 80 نفر کشته شدند.
گاهی نوروز حادثه و مرگ نیز به همراه می آورد و کام خانواده ها را تلخ می نماید. تصادفات جاده ای یکی از این حوادث است. در واقع می توان گفت؛ تصادفات جان بسیاری از ایرانی ها را می گیرد و هر سال تصادفات جاده ای نوروزی نسبت به سال گذشته خود افزایش دارد.
روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: در چنین شرایطی کارشناسان نگران نوروز پیش رو هستند و از مردم و مسوولان می خواهند که با رعایت اصول و دستورات هدایت و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن گام بردارند.
طبق خبرهای رسمی منتشر شده، بیشترین آمار کشته های حوادث رانندگی نوروز سال 1401 در روز آدینه 5 فروردین با ثبت 80 فوتی بوده است و کمترین آن با 25 فوتی در روز 14 فروردین ثبت شده است.
رییس پلیس راهور: گزارشی نداریم که اصلا ایربگ ها عمل نموده باشند
فروردین امسال، کمال هادیانفر رییس پلیس راهور فراجا در خصوص تصادفات نوروزی فروردین ماه 1401 گفت: بیشترین زمان تصادفات در نیمه اول نوروز بین ساعات 16 تا 20 و بعد از آن 12 تا 16 عصر رخ داد. برخی معابر نور کافی ندارند، خط کشی ها آشکارسازی نشده و شرایط مناسبی ندارند برای همین رانندگان نباید در ساعات شب رانندگی نمایند. دلیل 82 درصد از تصادفات سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است. تا 5 فروردین ماه (1401)، 430 نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند و 8 هزار و 300 نفر نیز مجروح شدند. 32 درصد از جان باختگان در تصادفات سرنشین خودروها و غالبا بچه ها و افراد کهنسال هستند و چون اغلب از کمربند ایمنی استفاده نمی نمایند، جان خود را از دست می دهند. در تصادفات اصلا گزارشی نداریم که ایربگ خودروها عمل نموده باشند. بنابراین نمی توان گفت که این وسیله جان پناهی برای مردم است.
بنابر گفته هادیانفر، نوروز (1401) با افزایش 48 درصدی تردد خودروها روبرو بودیم و اگر تردد رفت و برگشت را محاسبه کنیم بالای 5 میلیون تردد ثبت شده است. مسلم است که هرچه تردد بیشتر گردد، اندازه تصادفات هم بیشتر خواهد شد. عمده علل تصادفات در نیمه اول نوروز 1401 عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است. این دلیل در محورهای شمالی که غالبا بارش داریم و سطح جاده ها لغزنده است، بیشتر بود و در جاده های جنوب کشور هم به جهت طولانی بودن مسیر این اتفاق می افتد. 38 درصد از تصادفات در نقاط حادثه خیز رخ می دهند.
آبان ماه امسال نیز حسن مومنی رییس پلیس راه راهور فراجا در خصوص نقاط حادثه خیز کشور گفت: تعداد 3 هزار و 392 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور شناسایی شده است. یک هزار نقطه تا به امروز اصلاح شده و برطرف نقاط دیگر نیز در حال اجرا است. از این تعداد نقاط حادثه خیز، یک هزار و 585 نقطه پرتصادف و یک هزار و 800 نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت برطرف نقاط حادثه خیز در جاده های پرتصادف کشور است. استان های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان وبلوچستان، بیشترین تعداد فوتی در تصادف را دارند.
تصادفات نوروزی 1401 نسبت به سال گذشته 11.4 درصد رشد داشته
براساس آمار سازمان پزشکی قانونی تعداد کشته های تصادفات جاده ای نوروز سال 1401 نسبت به نوروز سال 1400 حدود 11.4درصد رشد داشته است. این درحالی است که در بازه زمانی 25 اسفند الی 15 فروردین ماه 1401؛ هزار و 146 نفر کشته و در همین بازه زمانی در نوروز 1400؛ هزار و 80 نفر کشته شدند.
در نوروز 1401 استان سیستان و بلوچستان با 124 کشته در صدر آمار قرار داشت و استان فارس با 94 کشته و کرمان با 92 کشته به ترتیب دوم و سوم بودند.
طی اسفند ماه سال 1400؛ هزار و 338 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در این میان استان فارس با 122 کشته در صدر جدول قرار داشت.
بعلاوه طی 10 ماهه اول سال 1401 طبق آمار حوادث رانندگی ارجاعی به پزشکی قانونی 16 هزار و 373 نفر جان خود را از دست دادند. درحالی که طی همین بازه (10 ماهه نخست سال 1400) آمار کشته شدگان حوادث رانندگی 14 هزار و 348 نفر اعلام شده بود. این مقایسه نشان می دهد تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در سال 1401 نسبت به سال گذشته 14.1درصد رشد داشته است. در این میان استان فارس با هزار و 280 کشته (طی 10 ماهه اول سال 1401) در صدر جدول جای گرفته که این استان نسبت به سال گذشته (طی 10 ماهه اول سال 1400) 9.4درصد رشد داشته است.
طبق آمارها سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده های کشور ما کشته می شوند و اندازه تصادفات جاده ای در ایران 20درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است.
آذر ماه امسال بود که رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی در ایران گفت: 34 درصد تصادفات در راه های اصلی اتفاق می افتد. 75 درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می گیرد. با افزایش آمار تصادفات پیش بینی می گردد تا آخر امسال 20 هزار نفر جان خود را از دست بدهند.
بعلاوه در خصوص خودروهای پرتصادف ایران اعتماد یادآور می گردد که 6 خودرو در پرونده های پرتصادف کشور قرار دارند. پراید (7000) مورد، پژو 405 (4210) مورد، سمند (1806) مورد، پژو پارس (1725) مورد، پژو 206 (1519) مورد و پیکان با (1006) مورد که جزو آمار پرتصادف ترین خودروهای ایران به حساب می آیند.
مقایسه آمار تلفات تصادفات نوروزی در چند سال گذشته
آنالیز ها از آمار منتشر شده جان باختگان تصادفات طی سال های گذشته نشان می دهد؛ نوروز 1401 بیشترین تلفات مربوط به تصادفات را داشته است.
نوروز سال 1396؛ 874 نفر کشته شدند.
نوروز سال 1397؛ هزار و 34 نفر کشته شدند.
نوروز سال 1398؛ 914 نفر کشته شدند.
نوروز سال 1399؛ 534 نفر کشته شدند.
نوروز سال 1400؛ هزار و 80 نفر کشته شدند.
نوروز سال 1401؛ هزار و 146 نفر کشته شدند.
رییس اورژانس مشهد: سفرهای نوروزی شروع نشده تصادفات 14 درصد رشد داشته!
علی یزدانی رییس اورژانس 115 مشهد از افزایش آمار تصادفات جاده ای سفرهای نوروزی 1402 نسبت به مدت مشابه با نوروز سال گذشته اطلاع داد. او در این خصوص گفت: متاسفانه شاهد رشد 14 درصدی تصادفات جاده ای در همین چند روز اخیر که سفرهای نوروزی شروع شده است، بوده ایم که امری نگران نماینده است. اغلب فوتی های حوادث تصادف به دلیل شدت جراحات وارده از دست می روند و تکنیسین های اورژانس در محل کوشش خود را انجام می دهند.
این در حالی است که جعفر میعادفر رییس سازمان اورژانس کشور در خصوص کاهش 20 درصدی جان باختگان تصادفات در نوروز 1402 گفت: قرار شده با همه مسائل، کمبودهای اعتباری و فرسودگی ناوگانی و خستگی نیروی انسانی از 24 اسفند تا 14 فروردین با تمام ظرفیت ورود پیدا کنیم تا به جد شاهد کاهش آمار کشته ها و مصدومان تصادفات باشیم. هدف گذاری شده تا برای کاهش 20درصدی جان باختگان تصادفات نوروزی 1402 کوشش گردد.
جواد قنات استاندار خراسان جنوبی نیز در این راستا گفت: باید تلفات جاده ای و تصادفات در نوروز 1402 به حداقل برسد. پلیس راه، راهداری، هلال احمر، اورژانس و به ویژه فرمانداران باید تمرکز خود را بر امدادرسانی، حضور و کنترل ترافیک بگذارند و مسیرها، نقاط حادثه خیز و روزهای حساس شناسایی و اقداماتی انجام گردد تا در این نقاط و روزها شاهد حوادث نباشیم. کشیک جرثقیل، اتوبوس جایگزین برای جابه جایی مسافران حادثه دیده، کشیک شرکت نفت و پیش بینی سوخت امدادی، کشیک شرکت بیمه و پزشکی قانونی، کشیک صنوف و امداد خودرو باید مدنظر قرار گیرد و برپایی سیاه چادرهای عشایری در 30 کیلومتری شهرها بسیار حیاتی است.
منبع: عصر ایران