فعالیت 800 تا هزار کودک کار در سطح استان کرمانشاه

به گزارش بهترین عینک آفتابی، کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : برآورد می شود 800 تا هزار کودک کار در سطح استان فعالیت داشته باشند.

فعالیت 800 تا هزار کودک کار در سطح استان کرمانشاه

به گزارش ، بهار سلطانی کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از بچه ها کار به نام یکی معضل اجتماعی یاد کرد و گفت : بر اساس قانون بکارگیری بچه ها زیر 15 سال در کشور جرم است، اما در این بین متاسفانه برخی خانواده ها به علت شرایط اقتصادی نامناسب بچه ها خود را مجبور به کار می کنند.

او با اشاره به دسته بندی بچه ها کار به بچه ها دائم، فصلی و کارگاهی گفت : برخی از این بچه ها بصورت دائم در طول سال فعالیت دارند و برخی تنها برای تامین مخارج تحصیل در فصل بهار و تابستان عموما فعالیت دارند و دراین بین تعدادی از بچه ها هم در کارگاه ها فعالیت دارند.

سلطانی از برآورد فعالیت 800 تا هزار کودک کار در استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود از این تعداد حدود 500 کودک بصورت دائم مشغول به کار باشند.

سلطانی با تاکید بر لزوم جمع آوری و ساماندهی این بچه ها افزود: در بحث شناسایی و جمع آوری بچه ها کار عمده مسئولیت متوجه شهرداری هاست و پس از جمع آوری این بچه ها بهزیستی متولی نگهداری و ساماندهی آن ها خواهد بود.

او ادامه داد: در حال حاضر برای ارائه خدمت بهتر به این بچه ها یک مرکز شبانه روزی ساماندهی بچه ها کار در استان راه اندازی شده که در این مرکز تمامی بچه ها کارِ رها شده، ساماندهی می شوند.

سلطانی گفت: علاوه بر این دو مرکز آموزش و حمایت کودک و خانواده هرکدام با ظرفیت 120 نفر در استان فعال است که در این مراکز دوره های توانمند سازی، خدمات آموزشی و حمایتی در زمینه های تحصیل، آموزش، پیگیری موضوعات خانوادگی و ... به این بچه ها و خانواده هایشان ارائه می شود.

سلطانی با اشاره به فواید بسیار دوره های توانمندسازی برای بچه ها کار گفت: شرکت در این دوره ها موجب می شود حتی اگر دوباره این بچه ها به چرخه کار برگردند با آسیب های کمتری نسبت به سایر بچه ها روبرو شوند، چرا که مهارت های نه گفتن به آن ها آموزش داده شده و این بچه ها به خوبی با آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری و محافظت از آن آشنا می شوند.

این مسئول با بیان اینکه رفع معضل بچه ها کار نیاز به حضور و پیگیری جدی دستگاه های مختلف از جمله اداره کار، بانک ها، فنی و حرفه ای و ... دارد، گفت: حقیقت این است که جذابیت و درآمد شغل های کاذب خیلی بیشتر از توانمندی هایی است که ما ایجاد می کنیم، بنابراین این بچه ها پس از ساماندهی مجدد به چرخه کار برمی گردند.

او افزود: سالانه حدود 10 تا 20 درصد بچه ها کار در مراکز بهزیستی مربوط به این بچه ها توانمند می شوند، اما به علت جذابیت شغلی کاذب و درآمد های بالا تعدادی از آن ها دوباره به چرخه کار برمی گردند.

سلطانی گفت: به همین علت نیاز است که بانک ها پای کار آمده و تسهیلات کم بهره به خانواده این بچه ها ارائه کنند، از طرفی بیمه ها باید این بچه ها و خانواده هایشان را بیمه کرده و هزینه های آن ها بویژه در حوزه دارو و درمان را کم کنند، فنی و حرفه ای هم باید پای کار آمده و مجوز هایی که منجر به اشتغالزایی برای خانواده این بچه ها می شود را صادر کند.

او افزود: به هر حال برای رفع معضل این بچه ها باید همه پای کار آمده و در کنار هم تلاش کنند تا بخشی از مشکل این بچه ها رفع شود و دراین بین دستگاه های بازرسی و نظارتی هم باید پای کار آمده و کارگاه هایی که این بچه ها را بکارگیری می کنند را شناسایی و برخورد های لازم را با آن ها انجام دهند .

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فعالیت 800 تا هزار کودک کار در سطح استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 800 تا هزار کودک کار در سطح استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید