ماجرای سفر در زمان از کجا نشأت می گیرد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، رویای سفر در زمان از قدیم و در سراسر جهان وجود داشته است. اما این کشش انسان برای سفر در زمان از کجا آغاز می گردد و چرا انقدر برای او جذاب است؟

ماجرای سفر در زمان از کجا نشأت می گیرد؟

به گزارش خبرنگار فناوری بهترین عینک آفتابی، مفهوم سفر در زمان ممکن است با درک ما از زمان متفاوت باشد. زبانشناسان دریافتند که ما برای صحبت درباره موضوعات زمانی نیازمند چارچوب فضا نیز هستیم. در واقع در زبان هیچ دو قلمرویی به اندازه زمان و فضا به هم مرتبط نیستنند. حتی اگر متوجه آن نباشیم، همواره بصورت یکنواخت در حال صحبت کردن از زمان در چارچوب فضا هستیم. شاید به دلیل همین ارتباط میان فضا و زمان است که می توان زمان را بصورت دیگری تجربه کرد یا در آن سفر کرد.

یکی از اولین مثال های سفر در زمان، شعر حماسی مهابهاراتاست که حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح به زبان سانسکریت نوشته شده است. در این شعر پادشاهی به نام کاکودمی میخواهد برای دختر زیبایش همسری پیدا کند. در راستا این جستجو تصمیم می گیرند از خدایان برهمایی خود یاری بگیرند. آن ها مدت 20 دقیقه با خدای برهما ملاقات می نمایند، اما بعد از بازگشت به زمین متوجه می شوند که چیزی حدود 116 میلیون سال گذشته است. خدای برهمای به آن ها شرح می دهد که سرعت گذر زمان در بهشت شبیه به زمین نیست.

افسانه بالا نمونه ای از اتساع زمان (بخشی از نظریه نسبیت اینشتین) است که در آن موقع بطور نسبی برای ناظران مختلف، متفاوت است. چنین داستان هایی در دنیا زیاد است. براساس یکی از همین داستان ها، یک کارگر کنار یک نهال خرنوب (خرنوب درختی است که میوه های بسیار دیر رس دارد) می خوابد و هنگامی که بیدار می شود، 70 سال گذشته، خرنوب بزرگ شده و حتی میوه های آن قابل برداشت هستند.

داستان دیگر سفر در زمان مربوط به افسانه ژاپنی است. فردی به نام اوراشیما تارو که یک ماهی گیر است برای دریافت پاداش کار های خیرش به دیدن خدایان خود به اعماق دریا می رود و وقتی باز می شود 100 سال گذشته است.

در نوع دیگری از این داستان ها مردم می توانند به عقب سفر نمایند. در سال 1889 مارک تایوان طنزی نوشت که در آن شخصیت اصلی که مهندس است، بر اثر ضربه ای که به سرش وارد می شود به دوران سلطنت پادشاهان افسانه ای انگلیس برمی شود. با وجود چنین داستان هایی در سده های 1700 و 1800 مردم به زمان توجه بیشتری نشان دادند.

هربرت جورج ولز نویسنده انگلیسی یکی از ماندگارترین طرح های سفردر زمان را با داستان ماشین زمان اش در سال 1895 ارائه کرد. این داستان وسیله ای را تصور نموده بود که می توانست درزمان حرکت کند. ماشین زمان در عصر ظهور ماشین های بخار، قطار ها و اولین ماشین ها نوشته شد؛ پس جای تعجب نیست که ولز فکر کرد ممکن است بتوانیم با وسایل نقیله در زمان سفر کنیم. چون این داستان برای مردم بسیار قابل لمس و درک بود بسیاری از داستان نویسان بعد از ولز که به موضوع سفر در زمان علاقه مند بودند نیز از ایده ماشین زمان استفاده کردند.

اخیرا در قطعات ادبی نوشته شده از سفر به زمان برای تجربه ارتباط با گذشتگان استفاده شده است. برای مثال اوکتاویا بولتر در رمان خویشاوند در سال 1979، زنی را توصیف می نماید که اجداد خودش را ملاقات می نماید. داستان عجیبی که از ما می خواهد تا درباره ارتباطات سیاه وسفید میان تاریخ بیشتر فکر کنیم.

همچنین وب مدرنی به نام من را بفرست وجود دارد که در آن یک روانشناس آمریکایی- آفریقایی می تواند مردم را به قبل از جنگ داخلی آمریکا یا زمان برده داری ببرد. سفر در زمان جای خود را در طیف گسترده ای از ژانر ها و رسانه هایی مانند روز گراندهاگ، ماجراجویی بسیارعالی بیل وتد یا بازی هایی مانند نینتندو؛ باز نموده است.

این انعطاف پذیری و همه گیربودن درباره سفر در زمان به ما اجازه می دهد تا از چنگ زمان خطی خلاص شویم و چشم انداز جدیدی از تجربیات انسانی بدست آوریم که بسیار هیجان انگیز است.

  • تور چین ارزان

    تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

  • تور ویتنام

    تور ویتنام | برای دیدار از سرزمین زیبای هانوی و شهرهای شگفت انگیز ساحلی با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ماجرای سفر در زمان از کجا نشأت می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای سفر در زمان از کجا نشأت می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید