معرفی گنبد کاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن

به گزارش بهترین عینک آفتابی، گنبد کاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش ترکمن به یونسکو معرفی گردید.

معرفی گنبد کاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن

مریم حاجی ابراهیمی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، در جلسه ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گنبد کاووس، بر لزوم فراهم کردن مقدمات برای ثبت جهانی فرش ترکمن تاکید نمود. حاجی ابراهیمی در این باره گفته است:

ثبت ملی یا جهانی صنایع دستی یک شهر بیشتر با هدف ترویج و تقویت صنایع دستی آن صورت می گیرد. شهر گنبد کاووس شاخص های لازم مانند گنبد قابوس، موزه فرش، پیشینه تاریخی، هنرمندان فرش و صادرات آن و تدریس رشته فرش در دانشگاه را برای ثبت جهانی فرش ترکمن دارد، و از این حیث پرونده کامل است.

او در ادامه گفت:

ساخت تندیس استاد احتیاجی به عنوان پدر فرش ترکمن، نامگذاری بعضی معابر به نام فرش، راه اندازی دیبرخانه و مرکز نمونه سازی فرش و بافت فرش های کوچک با طرح های تازه متناسب با ذائقه مشتری، از دیگر زیرساخت های لازم برای ثبت جهانی گنبد به عنوان شهر فرش است.

عبدالقدیر کریمی، فرماندار ویژه گنبد نیز در این جلسه اظهار کرد:

پس از ثبت جهانی برج قابوس این شهر، ثبت جهانی فرش ترکمن نیز ظرفیت های فوق العاده این شهر را به مردم نشان می دهد. برای فراهم کردن زیرساخت های مورد احتیاج ثبت جهانی فرش ترکمن، که در سال گذشته به ثبت ملی رسید، کارگروه تخصصی در گنبد تشکیل می گردد.

در حال حاضر، بیش از نیمی از جمعیت 350 هزار نفری شهرستان گنبد کاووس واقع در شرق گلستان را ترکمن ها تشکیل می دهند، که در صنایع دستی به ویژه فرش، مهارت خاصی دارند.

عکس: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا

به "معرفی گنبد کاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گنبد کاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید