نوزاد شما هم از خواب میپرد و گریه می نماید ؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، اغلب نوزادان معمولا در هنگام شب با گریه کردن از خواب می پرند، از خواب پریدن نوزاد با گریه چند دلیل دارد که والدین می توانند با چند روش این موضوع را حل نمایند.

نوزاد شما هم از خواب میپرد و گریه می نماید ؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

از خواب پریدن نوزاد چرا و به چه دلیل

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از نمناک ،یک نوزاد معمولاً وسط شب با گریه از خواب می پرد و این پریدن از خواب در بسیاری از موارد دو دلیل مشهود دارد. یکی این که احتیاج به عوض کردن پوشک دارد و دوم اینکه گرسنه است اما گاهی اوقات زمانی که کودک از خواب می پرد، هیچ دلیل ظاهری مشهودی ندارد. گاهی اوقات برخی از بچه ها این چرخه خواب را به طور کامل بهم می زنند می زنند اما برخی از آن ها که همواره راحت می خوابیدند، هم ممکن است ناگهان این رفتار را از خودشان نشان دهند.

دلایلی که باعث می گردد کودک از خواب با گریه بپرد:

اگر کودک شما شب ها برای خوابیدن مشکل دارد، احتمالا شما نگران شده اید و دوست دارید که او تداوم خوابش را حفظ کند. اگر والدین در طول روز مدام کاری نمایند که کودک چرت بزند، در نتیجه او نمی تواند شب ها خستگی زیادی را برای به خواب رفتن احساس کند. پس بهتر است که قبل از هر کاری، با مطالعه این بخش دلیل این موضوع را متوجه شوید.

دلایل رایج برای از خواب پریدن نوزاد شامل موارد زیر است:

- اگر کودک شما با گریه شدید از خواب می پرد، احتمالاً ناراحتی دارد، مثلاً دمای اتاق بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم است یا این که بسیار گرسنه است و یاغذای بسیار زیادی خورده است.

- گاهی اوقات پریدن او به دلیل ناراحت بودن جای خواب و یا مرطوب بودن اطرافش است.

- گاهی اوقات هم به دلیل این گریه می نماید که مدت زمان طولانی در یک پوزیشن قرار داشته و در نتیجه بدن او خسته شده است.

- برخی بچه ها به دلیل دل درد از خواب می پرند و گریه می نمایند. در چنین شرایطی می توانید کمی موقعیت کودک را جابجا کنید و پوزیشن خواب او را تغییر دهید تا احساس ناراحتی نکند.

- خسته بودن زیاد یا خسته نبودن، می تواند دلیلی برای این پریدن از خواب باشد. پس قرار دادن یک روتین مناسب برای کودک بسیار حائز اهمیت است. کودک باید در طول روز به اندازه کافی فعالیت کند تا بتواند شب ها راحت تر بخوابد.

- گاهی اوقات دلیل گریه او به دلیل ترس و تنهایی می باشد. اگر کودک شما کابوس شبانه ببیند، قطعاً آشفته می گردد و اشک از چشمانش جاری خواهد شد. پس بهتر است او را تنها نگذارید، کمی توجه و عشق ورزیدن به او می تواند باعث آرامش درونی اش گردد.

- زمانی که کودک از خواب بیدار می گردد و با چشم های بسته گریه می نماید، احتمالاً خواب بد دیده است که اصطلاحاً به آن ترور خواب می گویند. ترور خواب یک نوع کابوس متفاوت است که باعث آشفتگی خواب خواهد شد.

- کودک شما ممکن است ناگهان از خواب بیدار شده و بنشیند و آغاز به گریه کردن شدید کند. در چنین شرایطی معمولاً او کاملا بیدار نیست. البته علت ترور خواب هنوز شناخته شده نیست. آشفتگی های مختلف در محیط بیرون می تواند این مشکل را افزایش دهد.

- گاهی اوقات علت گریه کودک بیماری است که شب ها او را به سختی می اندازد.

- گاهی اوقات ممکن است گریه کودک به دلیل هضم نشدن غذا باشد.

- گریه ای که به دلیل هضم نشدن غذا باشد، معمولاً کوتاه است و شبیه به یک نوع کلافگی است. گریه ای که صدای بسیار بلندی ندارد و شبیه به ناله است. دقیقاً انگار که کودک به دلیل چیزی کلافه شده است. معمولا در این شرایط پیچ و خمی هم به بدنش می دهد.

- دل درد یکی دیگر از علت های گریه کردن کودک است. تمایز قائل شدن بین این رفتارها می تواند علت گریه را مشخص کند. معمولاً دل درد گریه های ناگهانی همراه با پیچ و خم زیاد بدن دارد.

- مسائل سینوسی و مسدود شدن بینی هم بر اثر سرماخوردگی می تواند عاملی برای گریه کودک باشد که در چنین شرایطی صدای خلط از گلوی او شنیده شده و می توان به راحتی آن را تشخیص داد.

- گاهی اوقات گوش درد و گلو درد و تب نیز عامل آشفتگی کودک است. اگرچه بیشتر این مسائل جدی نیستند و برای بسیاری از بچه ها رخ می دهند و می توان به راحتی با مراقبت های پزشکی آن ها را بهبود بخشید.

- گاهی اوقات کودک اضطراب جدایی دارد که معمولا در سنین 6 ماهگی این حس به او دست می دهد. این ایده که خانواده او را ترک می نمایند و اطرافش نیستند، باعث ترس و وحشت او می گردد. در نتیجه باعث می گردد که ناگهان شب از خواب بپرد و احساس کند که کسی کنارش نیست. در نتیجه ترس و اضطراب به او غلبه می نماید. در چنین حالتی بازی کردن با او به شدت روحیه اش را افزایش می دهد.

- همچنین ممکن است کودک بعد از پریدن از خواب، کارهایی مثل پیچ و تاب خوردن، در جای خود نشستن، خزیدن روی بدن خود و راه رفتن را نیز انجام دهد. مثلاً خودش را به میز یا جایگاه برساند و روی آن بنشیند. علت آن هم این است که فعالیت های روزانه کودک زیاد بوده و خواب راحت را از او گرفته است.

راه چارهی برای والدین

اگر کودک شما الگوی غذایی مناسبی داشته باشد، معمولا به علت گرسنگی از خواب نمی پرد. پس اگر همین الان به او شیر داده اید، بهتر است که کمی دیرتر او را بخوابانید.

بیشتر شیر کودک باید در طول روز به او داده گردد. بعد از این که کودک شما آغاز به مصرف غذاهای جامد کرد، نباید مصرف شیر را ناگهانی و سریع کاهش دهید البته قطع شیر برای بچه ها متفاوت است و نمی توان برای همه یکسان عمل کرد. بنابراین پیدا کردن راه چاره های مختلف کمی چالش برانگیز است. در بیشتر موارد معمولاً تدریجی این کار را انجام می دهند اگر همه راه ها را امتحان کردید و جواب نگرفتید، حتما باید به یک درمانگر کودک مراجعه کنید.

به طور کلی اول از همه باید مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی خوابیده است.

سعی کنید زمان خواب او را به گونه ای تنظیم کنید که شب ها خسته گردد و راحت بخوابد.

معمولاً شب ها سر یک ساعت خاص او را به رختخواب ببرید.

اگر کودک وسط شب از خواب پرید، او را آرام کنید. مطمئن شوید که هیچ مسئله ای او را آزار نمی دهد. کنار او بخوابید تا آرام گردد اما کم تر با او صحبت کنید و چراغ ها را خاموش نگه دارید.

شاید چند ساعت یا چند هفته طول بکشد تا او به این روتین خواب عادت کند اما هر چقدر که روتین خواب او دقیق تر باشد، زودتر با این مسئله کنار می آید.

منبع: جام جم آنلاین

به "نوزاد شما هم از خواب میپرد و گریه می نماید ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوزاد شما هم از خواب میپرد و گریه می نماید ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید