پدیده توربولانس یا چاله هوایی در پرواز

به گزارش بهترین عینک آفتابی، آیا می دانید که پدیده توربولانس یا چاله هوایی چیست؟ شاید برای بعضی واژه توربولانس واژه جدیدی است. در این مقاله قصد داریم که اطلاعات مفیدی را در رابطه با این پدیده در اختیار شما قرار دهیم. توربولانس در واقع همان چاله هوایی است که خیلی از شما در زمان پرواز آن را تجربه نموده اید.

پدیده توربولانس یا چاله هوایی در پرواز

در دنیای هواپیما و خلبانی این واژه به معنی آشفتگی است که اغلب منجر به رعب و وحشت مسافران می شود. اما آیا می دانید این پدیده چگونه به وجود می آید؟ بهتر است بدانید که چه شما از پرواز بترسید و چه نترسید چاله هوایی منجر به ترس و وحشت مسافران می شود.

حتی اگر یک مسافر با صرف هزینه بیشتر برای خرید بلیط هواپیما به دنبال سوار شدن به جدیدترین ایرلاین های هوایی باشد باز هم ممکن چاله هوایی را تجربه کند زیرا که این پدیده برای هواپیماهی قدیمی نیست.

چاله هوایی از نظر دینامیک سیالات

از نظر دینامیک سیالات، توربولانس در واقع یک جریان آشفته ای است که به نوعی به فرایند جریان الکرونیکی گفته می شود که ویژگی آن تغییرات تصادفی و آشوبناک خصوصیات فراینده و سیال می باشد. به طور کلی تعریف جدید و دقیقی برای این پدیده وجود ندارد و بسیاری از پژوهشگران از همان تعریف و نظریه های قدیمی استفاده می نمایند.

تئودوره فون کارمن کسی است که کامل ترین و دنیا شمول ترین تعریف از توربولانس فیزیکی را ارائه داده است. او می گوید که توربولانس یا آشفتگی به حرکت نامنظمی گفته می شود که به طور کلی زمانی که سیالات از روی سطح های مختلف جامد عبور می نمایند یا زمانی که جریان هایی از یک نوع سیال در کنار هم قرار گرفته اند یا از روی یکدیگر عبور می نمایند، به وجود می آید و در دید عموم قرار می گیرد.

اندازه گیری توربولانس در پرواز

در واقع برای اندازه گیری چاله هوایی از پارامتری بدون بعد که عدد رینولدز نامیده می شود استفاده می نمایند. نکته جالب این است که اگر چه پدیده توربولانس در پروازها بسیار ملموس است و بسیاری از افراد آن در سفرهای هوایی خود تجربه نموده اند و تعاریف زیادی درباره آن ارائه شده است اما هنوز هم در علم فیزیک به عنوان یک مسئله حل نشده باقی مانده است.

دید خلبانان نسبت به چاله هوایی

از دید خلبان در واقع چاله هوایی یا همان چاله هوایی نوعی جریان هوای قوی به سمت پایین است که هواپیما از آن عبور می نماید. زمانی که هواپیما با توربولانس برخورد می نماید دچار تکانه های شدیدی می شود که یکی از تجربه های سخت و استرس زا یک خلبان است و این تجربه برای مسافرانی که بار اولشان است سوار هواپیما شده اند به مراتب سخت تر است.

یکی دیگر از تعریف هایی که برای این پدیده ارائه شده است این است که تلاطم هوای صاف در واقع همان تلاطم هایی می باشد که باعث بعضی تکان های شدید میان پرواز می شود زمانی که دو توده هوایی با مشخصه های مختلف در ارتفاعات بالا با فاصله کم از هم قرار دارند باعث به وجود آمدن تلاطم و جریان های هوایی با سرعت بسیار زیاد و جهت های تا حدی مخالف با آنچه که خود دارند می گردند.

در حقیقت، همین جریان های مختلف باعث ایجاد تغییر در کارایی وسیله پرنده و کاهش و افزایش ارتفاع ناگهانی آن می شود که خود را در داخل هواپیما به شکل تلاطم نشان می دهد و منجر به ترس و وحشت مسافران می شود. این پدیده این طور به وجود می آید که با زیاد شدن ارتفاع در اولین لایه جوی سطح زمین، دما با شیب تقریبا مشخصی کم می شود.

وقتی که به دومین لایه که استراسفر نزدیک می شویم این شیب به صورت خنثی عمل می نماید در این مرحله ثابت می شود و بعد از وارد شدن به لایه دوم با زیاد شدن دما که همراه با زیاد شدن ارتفاع است، ادامه میابد. در اینجا لایه دیگری داریم به نام تروپوپاز که این تغییرات دمایی در آن اثر گذار است. در پرواز هایی با ارتفاع بیشتر در عرض های جغرافیایی بالا، باعث ایجاد شدن تفاوت در غلظت اتمسفر می شود و این در عملکرد کارایی پرواز اثر گذار است و ممکن است باعث به وجود آمدن مشکل های پروازی و فرایند متلاطم در مدت پرواز شود.

اما با این وجود و با داشتن اطلاعات لازم و کافی، درباره این پدیده باز هم برای هواپیماها این اتفاق می افتد چرا که وارد شدن هواپیماها در این فضا ناگزیر است و باید گفت که شناسایی فضاهای متلاطم این چنینی در هوای صاف حتی برای هواپیماهای فوق پیشرفته نیز بسیار سخت بوده و سخت گیری شما در انتخاب بلیت پرواز خود برای هواپیمای مورد نظرتان در این زمینه بی مورد است.

به طور کلی این تکان ها خطرناک نیستند و در چنین شرایطی تنها کمربند ایمنی خود را ببندید و آرامشتان را حفظ کنید.

مطالب مرتبط

پروازهای کامباز

قوانین داخل هواپیما

تفاوت بلیط چارتری با سیستمی

4+

منبع: دلتابان

به "پدیده توربولانس یا چاله هوایی در پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده توربولانس یا چاله هوایی در پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید