کشف تحفه آسمانی در کویر ، بارش های گران بها در کدام استان بیشتر رخ می دهد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، در سال های اخیر ،اجرام آسمانی به علت خاص وقیمتی بودنش، توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب نموده است،تا آنجا که بعضی ها برای کشف این تحفه آسمانی به دل کویر می زنند. مثلحجت کمالیمدیرموزه شهاب سنگ ایران که نزدیک به 20 سال است برای یافتن این سنگ های کمیاب به نقاط پرفراز ونشیب کشور سفر می نماید. به همین علت به اولقب مرد شهاب سنگ ایران را داده اند.

کشف تحفه آسمانی در کویر ، بارش های گران بها در کدام استان بیشتر رخ می دهد؟

بهترین عینک آفتابی - ثریا روزبهانی: تنها موزه شهاب سنگ ایران نتیجه کوشش کمالی برای جمع آوری شهاب سنگ ها از نقاط مختلف کشور است که در برج آزادی راه اندازی شده است. اکتشاف ها و یافته های این پژوهشگر شهاب سنگ در نوع خود بی نظیر و توجه مراکز دانشگاهی بسیاری را به خود جلب نموده است.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این جواهر زیبا قطعه برش خورده از یک شهاب سنگ پالاسایت بسیار معروف دنیا است که حدود 200 سال پیش در کشور شیلی سقوط نموده است و هم اکنون در موزه شهاب سنگ ایران واقع شده است.

کمالی درباره علاقه و نحوه آشنایی اش با دنیای شهاب سنگ ها می گوید: از کودکی به جمع آوری سنگ علاقه زیادی داشتم و همین علاقه من را به دنیای شهاب سنگ ها کشاند و تا به امروز در مدت فعالیت و کاوش هایم خود بیش از 3 هزار قطعه شهاب سنگ از نقاط مختلف ایران کشف و جمع آوری نموده ام که بیش از 300 قطعه از آن در بولتن دنیای شهاب سنگ به ثبت رسیده است.برای کشف این نمونه های نادر باید تجربه و تخصص داشت. به همین راحتی هر فردی نمی تواند دست به کاوش بزند و سنگ ها موجود در کویر را به عنوان شهاب سنگ معرفی کند. همواره شنیده اید که آسمان منطقه ای شهاب باران می گردد، شهاب سنگاصطلاحی است که وقتی این اجرام وارد جو زمین می شوند، پس از ملحق شدن به سیاره زمین به آنها گفته می گردد، قبل از این، آنها شهابهستند. بسیاری از شهاب ها در فضای آسمان از بین می فرایند و مکوششی می شوند.

او با بیان اینکه هر چند هزار سال یا میلیون سال این امکان وجود دارد که شهاب سنگ های قابل توجه و حجیم به سطح زمین برخورد نمایند.می گوید: بیش از 70 درصد زمین را آب ها و دریاها پوشانده، بسیاری از شهاب سنگ ها در این منطقه ها فرود می آیند و دسترسی به آنها نداریم. با حدود 30 درصد خشکی هم شانس کمتری برای پیدا کردن شهاب سنگ وجود دارد. در راستا این کاوش ها، گاهی در کویر راه را گم می کردم و جانم هم به خطر می افتاد، اما برای رویای خود که راه اندازی موزه شهاب سنگ ها بود مقاومت می کردم؛ گاهی در کویر جاهایی بود که هیچ ارتباطی با بیرون نتوانستم برقرار کنم، یک بار در دل کویر گیر افتادم، خودرو و تجهیزات در شن ها گیر کرد، بیش از 100 کیلومتر پیاده رفتم تا نجات پیدا کردم.

دوران طلایی شهاب سنگ های ایران

شهفرایندان فکر ننمایند هر سنگی که در کویر تماشاد یا خاصیت آهنربایی داشته باشد، شهاب سنگ است. کمالی با بیان این جمله می گوید: برای تأیید شهاب سنگ ، باید فرایند زمانبری سپری و برروی سنگ مطالعات بسیاری انجام گردد که در داخل ایران چنین مرکز معتبری که زیر نظر انجمن شهاب سنگ شناسی دنیا باشد وجود ندارد تا شناسنامه برای سنگ صادر کند. متاسفانه تا همین چندسال قبل در ایران هیچ اطلاعاتی به زبان فارسی درباره شهاب سنگ موجود نبود و هیچ گرایش یا رشته دانشگاهی هم وجود نداشت. به همین دلیل براساس علائق شخصی که داشتم و تجربیاتی که در حدود این 20 سال بدست آوردم، فایل ها و اطلاعاتی را به زبان خارجی دانلود و آنها را ترجمه کردم.

همان اطلاعات برای ما به جزوه تبدیل شد و خودمان استاد خودمان شدیم. بیش از 300 قطعه شهاب سنگ در نمونه های متعدد با سال های مختلف فرسایش کشف کردم. هرکدام از این ها ابعادشان با یکدیگر فرق دارد و ممکن است یکی 10 هزار سال و سنگ دیگر 45 هزارسال پیش سقوط نموده باشد. با ثبت این شهاب سنگ ها در سال2016 به وسیله یکی از دانشگاه های فرانسه ما توانستیم رتبه ایران را در زمینه ثبت شهاب سنگ از رتبه 122 دنیای بین 136 کشور، به رتبه 9 دنیا ارتقا دهیم. در واقع سال 2016 دوران طلایی شهاب سنگ های ایران محسوب می گردد.

کوشش برای نشان دادن ایران

کمالی از کوشش هایش برای راه اندازی موزه می گوید: از سال 95 پیگیر این بودم که شهاب سنگ ها را در یک موزه به نمایش بگذارم. خیلی ها باور نداشتند و می گفتند وقتی در کشور رشته و گرایشی در این زمینه وجود ندارد، چطور این سنگ ها کشف شدند.سازمان زمین شناسی از دانشگاه فرانسه برای شهاب سنگی که در سال 94 به دانشگاه تهران اهدا نموده بودیم، استعلام گرفت. آنجا اعلام کردند که فردی حدود 5 سال است که نمونه هایی از شهاب سنگ ارسال و به ثبت رسانده است. سال 97 رئیس دانشگاه شهاب سنگ شناسی فرانسه برای تماشا این مجموعه به ایران آمد و به همراه دکتر حسن میرنژاد یکی از اساتید دانشگاه تهران شهاب سنگ ها را تماشاد. در نهایت کوشش هایم به پایان رسید و در بهمن سال 98 توانستم تنها موزه شهاب سنگ ایران را در برج آزادی راه اندازی کنم. همه شهاب سنگ ها را به هزینه شخصی خودم کشف و ثبت کردم، به عنوان مثال 10 سال پیش برای تایید قطعه های کوچک دو میلیون هزینه می کردم، حتی گاهی پاسخ مرکز تحقیقات و آزمایشگاه منفی بود و آن قطعه شهاب سنگ نبود، اما خسته نمی شدم و بیشتر جست وجو می کردم. به گفته این پژوهشگر او تکه های کشف شده را برای دانشگاه تورنتو می فرستدو دانشگاه بعد از گذشت یک تا 6 ماه بررسی سنگ را ارسال می نماید. در بعضی اوقات این سنگ ها ثبت دنیای و برای ناسا ارسال می گردد.

اکتشاف شهاب در کویر

کرمان جزو 10شهر شهاب سنگ خیز دنیا واقع شده است و این موضوع می تواند باعث گردد تا گردشگران، دانشمندان و اساتید زیادی از کشورهای مختلف دنیا برای کشف این پدیده علمی نوظهور و انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، به ایران سفر نمایند. مدیر موزه شهاب سنگ ایران درباره اکتشافاتش در کرمان شرح می دهد: این شهاب سنگ ها از همه منطقه ها ایران از کویر گرفته تا در دشت ها کشف شدند. حتی در منطقه ها کوهستانی هم شهاب سنگ اکتشاف کردم، اما جغرافیای کویری استان کرمان یکی از منطقه ها مهم سقوط شهاب سنگ ها است که تا به امروز بیش از 200 شهاب سنگ از این خطه در بولتن دنیای شهاب سنگ ثبت شده است. بعضی مردم فکر می نمایند با جمع آوری و فروش شهاب سنگ به ثروت برسند، اما شهاب سنگ ها اطلاعات گران بهای علمی با خود به همراه دارند که از آن برای تکمیل و گره گشایی مجهولات علوم فضایی و نجومی استفاده می گردد. البته افراد زیادی به سودای پیدا کردن شهاب سنگ به دل کویر می زنند اما کمتر پیروز به پیداکردن این سنگ گران بها می شوند، زیرا این کار تجربه و مهارت خود را لازم دارد.

شهاب سنگ ها از قطعه 20 گرمی تا سه کیلویی وزن دارند.

بزرگترین و قدیمی ترین شهاب سنگ ایران

کمالی به نوع و زیبایی های شهاب سنگ ها اشاره می نماید و می گوید: شهاب سنگ ها به سه نوع سنگی، آهنی و سنگی-آهنی تقسیم بندی می شوند و در بازار دنیای بر اساس جنس و طول عمر و قدمت و این که به چه منطقه ای از آسمان تعلق دارند، از گرمی 4دلار و تا 4هزار دلار قیمت گذاری می شوند. بزرگ ترین شهاب سنگی که در ایران کشف شده یک شهاب سنگ به وزن 90ژول (252 کیلوگرم) است که در کرمان کشف شده است. البته این بخشی از شهاب سنگ چند تنی بوده که سقوط نموده است. این شهاب سنگ ها معمولا عمر سفر چند میلیونی دارند، بعضی از آنها به کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری تعلق دارند و از آنجا جدا می شوند تا اینکه در دام مدار زمین می افتند. بعلاوه بیشترین فرسایش شهاب سنگ پیدا شده در ایران به شهاب سنگ جاجرم تعلق دارد. این شهاب سنگ با نام ال ـ 6 با بیش از 50 هزارسال قدمت فرسایش، قدیم ترین شهاب سنگ کشف شده در ایران است.

موزه شهاب سنگ

در موزه شهاب سنگ بیش از هزار و 200 قطعه شهاب سنگ به نمایش گذاشته شده است. علاقمندان از نزدیک می توانند یک شهاب سنگ را با دست لمس نمایند و چگالی بالای آن را متوجه شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف تحفه آسمانی در کویر ، بارش های گران بها در کدام استان بیشتر رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تحفه آسمانی در کویر ، بارش های گران بها در کدام استان بیشتر رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید