20 راه خوب خوابیدن

به گزارش بهترین عینک آفتابی، مصرف ویتامین های گروه های B به داشتن خوابی عمیق و آرام یاری می نماید. این ویتامین ها به طور طبیعی در جوانه گندم، موز وتخمه آفتابگردان موجود است؛ ضمن اینکه مصرف قرص های ویتامین B1 بسیار مفید هستند.

20 راه خوب خوابیدن

مشرق نوشت: خواب برترین زمان استراحت و باز توانی جسم و روح خسته افراد است؛ به شکلی که یک خواب با کیفیت به طرز عجیبیجسم و روح انسان را حال و روز دوباره می بخشد و توان انسان را به صورت قابل توجهی بالا می برد.

بهداشت خواب٬ موضوع مهمی در داشتن یک خواب مطلوب و با کیفیت است؛به طوری که یکی از مهمترین موضوعاتی که باید دربهداشت خواب در نظر گرفته گردد توجه به عوامل بازدارنده خواب است.

خواب فعالیتی نیست که به انتخاب و سلیقه ما باشد بلکه طبیعت خواب را بر ما تحمیل می نماید و حتی از پلک هم نداشتیم باز هم به خوابمی رفتیم. بیشتر ما اگر یک شب هم بی خوابی بکشیم دچار دشواری هایی خواهیم شد که ممکن است ما را از پای دربیاورد. بدون خوابخلق ما تنگ می گردد و روابط اجتماعی آسیب می بیند و خلاصه انجام هر عملی با دشواری همراه خواهد بود.

خواب برای زنده ماندن مهمتر از غذا است؛ با این حال حداکثر یک سوم زندگی ما را خواب به خود اختصاص می دهد. بیشتر افراد هنگاممردن بیشتر از 25 سال از زندگی خود را در خواب و رویا به سر برده اند. نور یکی از عواملی است که می تواند با ایجاد ترشح هورمونخواب گردد و در صورتی که نور اتاق خواب در طول شب بیش از مقدار باشد ممکن است حتی باعث عدم ترشح این هورمون شده و به اینترتیب اجازه خوابی راحت را در طول شب به ما ندهد.در این گزارش کوشش کردیم مهمترین نکات برای داشتن یک خواب با کیفیت را برایتانتوضیح دهیم.

اولین علت برای خواب خوب شبانه مقدار زیاد هورمون ملاتونین است٬ اما علت دیگر وجود ریتم های زیست شناختی در زندگی شبانه روزیاست. با اجرای چند روش ساده می توان خوابی راحت و بدون دغدغه داشت.

1. کارها و فعالیت های روزانه خود را تا چند ساعت قبل از خواب به سرانجام برسانید و هنگام خوابیدن آنها را فراموش کنید.

2. پیش از آنکه زمان خواب تان فرا برسد سعی کنید به اموری بپردازید که فکر تان را آرام کند و از مسائل و مسائل روزانه فارغ سازد.

3. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب از ورزش های سبک و ملایم مانند پیاده روی بهره ببرید.

4. حتما ساعت مشخصی را برای خوابیدن خود تعیین کنید و در آن٬ زمان خوابیدن را به خوبی رعایت کنید.

5. از خوابیدن های طولانی و چرت زدن های گاه و بیگاه در بین روز خودداری کنید.

6. روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید؛ زیرا ورزش کردن موجب آرامش اعصابتان شده و باعث می گردد در زمان خواب احساس بهتریداشته باشید.

7. از پرداختن به بحث و جدل و مشغول شدن به امور ناراحت کننده در ساعات نزدیک به زمان خواب تان به کلی پرهیز کنید.

8. حداقل دو ساعت قبل از خوابیدن از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

9.اگر قبل از خواب کتاب می خوانید حتما به مطالعه کتاب هایی بپردازید که احتیاج به تجزیه و تحلیل نداشته باشد و فکر شما را مشغول ودرگیر نسازد.

10. هنگام خواب حتما محیط خانه را کاملا ساکت و آرام کنید و تلفن های منزل و همراه خویش را خاموش کنید.

11.قبل از خوابیدن از تماشای فیلم هایی که موجب استرس، نگرانی و تشویش در شما می گردد خودداری کنید.

12. تختخواب یا تشکی که برای استراحت استفاده می کنید باید نرم و راحت باشد. تختخوابی که سر و صدا ایجاد نکند و خیلی کوچک وباریک و تشک آن گود و فرورفته و آزاردهنده و سخت نباشد. ملحفه ها و پتوها از جنس خشن، سفت و یا بیش از حد ضخیم و سنگین یانازک و سبک نباشد.

13. از نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدن های گرم و شیرین و کافئین دار در قبل از زمان خواب پرهیز کنید.

14. خوردن یک عدد سیب یا یک فنجان چای بابونه و بعلاوه مصرف کاهو قبل از خواب می تواند بسیار آرام بخش، مفید و مؤثر درداشتن خوابی راحت باشد.

15. از بالشی مناسب قبل از خوابیدن بهره ببرید که متناسب با احتیاج شما نرم یا سفت باشد.

16. استراحت در اتاق کاملا تاریک، آرام بخش تر است و فکر عصبی شما می تواند بیشتر و بهتر استراحت کند٬ اما اگر عادت دارید تااز چراغ خواب بهره ببرید حتما از چراغ خوابی با نور ملایم بهره ببرید.

17. از مصرف غذاهای سنگین، چرب و پرنمک در وعده غذایی شام خودداری کنید.

18. مصرف ویتامین های گروه های B به داشتن خوابی عمیق و آرام یاری می نماید. این ویتامین ها به طور طبیعی در جوانه گندم، موز وتخمه آفتابگردان موجود است؛ ضمن اینکه مصرف قرص های ویتامین B1 بسیار مفید هستند.

19. استفاده از سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کلم در وعده غذایی شام بسیار مفید است.

20. گنجاندن موادغذایی که حاوی کلسیم و پروتئین هستند در وعده شام توصیه می گردد.

منبع: عصر ایران

به "20 راه خوب خوابیدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 راه خوب خوابیدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید