جزئیات پرداخت تسهیلات به بازنشستگان کشوری برای خرید سهام ETF

به گزارش بهترین عینک آفتابی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از ایجاد امکان سرمایه گذاری بازنشستگان علاقه مند این صندوق در صندوق واسطه گری اقتصادی یکم (ETF) با استفاده از تسهیلات 10 میلیون ریالی اطلاع داد.

جزئیات پرداخت تسهیلات به بازنشستگان کشوری برای خرید سهام ETF

اکبر افتخاری با اعلام این خبر گفت: صندوق بازنشستگی کشوری با هدف فراهم کردن امکان بهره مندی بازنشستگان گرامی و علاقه مند از ظرفیت های موجود در بازار سرمایه در نظر دارد تا تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 10 میلیون ریال را برای خرید سهام ETF مالی یکم در اختیار این عزیزان قرار دهد.

افتخاری توضیح داد: بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در صورت تمایل به سرمایه گذاری در صندوق ETF مالی یکم می توانند با ثبت نام به وسیله سامانه موجود در سایت صندوق به نشانی cspf.ir، از این تسهیلات، بهره مند شوند.

وی یادآور شد: بازنشستگان کشوری متقاضی استفاده از این تسهیلات می توانند تا 30 اردیبهشت 99 با مراجعه به سایت صندوق و با درج مشخصات خود شامل شماره دفترکل، شماره ملی و شماره حساب صادرات تقاضای خود را ثبت نمایند.

افتخاری با بیان اینکه تسهیلاتِ 10 میلیون ریالی به صورت قرض الحسنه است، گفت: در صورت استفاده از این تسهیلات، مبلغ آن به صورت اقساط 12 ماهه از محل حقوق بازنشستگان متقاضی کسر خواهد شد.

لازم به ذکر است، در اجرای جزء (2) بند (الف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1399 کل کشور و مصوبات هیأت وزیران در این زمینه، وزارت امور مالی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهد باقی مانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و شرکت های بیمه های البرز و اتکایی امین را واگذار کند که این امر به وسیله پذیره نویسی واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) واسطه گری مالی یکم انجام می گردد.

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

سهامی که قرار است در قالب ETF عرضه گردد 23هزار و 800میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون گذار حداکثر 30درصد تخفیف در نظر گرفته است آن چیزی که از سرمایه گذاران دریافت می گردد حدود 16هزار و 700میلیارد تومان خواهد بود. کسانی که در بازار سرمایه فعال نیستند، می توانند بر اساس کد ملی شان به وسیله بانک های منتخب بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض الحسنه مهر ایران پذیره نویسی نمایند.

آن هایی که کد بورسی دارند، می توانند صندوق ETF سهام دولت را با نماد دارا یکم در بورس پیدا نمایند. زمان ثبت سفارش برای واحد های این صندوق در بورس بین ساعت دو تا چهار بعد از ظهر هر روز است. قیمت هر واحد صندوق ETF دارا یکم 10 هزار تومان است و هر کد ملی می تواند حداکثر دو میلیون تومان یعنی 200 واحد صندوق سرمایه گذاری را بخرد. از آنجایی که شیوه واگذاری سهام مثل عرضه اولیه است، فرقی نمی نماید امروز پذیره نویسی کنید، یا فردا. در نهایت سهام صندوق به طور مساوی بین همه خریداران تقسیم می گردد. خرید سهام دولت محدودیت سنی ندارد و می توان از کد ملی فرزندان هم برای خرید سهام دولت استفاده کرد.

اما آیا خرید سهام دولت صرفه مالی دارد؟

عرضه سهام دولت در صندوق های ETF در کنار مزایایی که دارد، از نگاه بعضی آنچنان به صرفه نیست. آن ها هفت دلیل برای این ادعایشان دارند و خرید سهام دولت را برای سرمایه گذار ها توصیه نمی نمایند.

تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شده برای عرضه واحد های صندوق ETF پایین تر از تخفیف عرضه اولیه بورس است. شرکت هایی که در بورس عرضه می شوند عموما بین 50 تا 60 درصد ارزش واقعی شان قیمت می خورند. برای همین است که خرید سهام عرضه اولیه عموما سود دو برابری دارد. با این حساب می توان گفت: تخفیف در زمان عرضه اولیه بین 40 تا 50 درصد است، اما تخفیف صندوق ETF سهام دولت 20 درصد و در بالاترین حد، 30 درصد خواهد بود.

قیمت در نظر گرفته شده برای سهام دولت بالا است. چراکه نرخ واحد های صندوق ETF بر اساس میانگین قیمت سهام شرکت ها در یک ماه اخیر محاسبه شده است. در این یک ماه قیمت سهام در بورس رشد چشمگیری داشته و اغلب سهم ها بیش از 50 درصد رشد نموده اند. این مورد باعث شده نگرانی ها از حباب دار بودن قیمت سهام بیشتر گردد. ممکن است ارزش واقعی این سهام کمتر از قیمت معامله آن ها در بازار بورس باشد.

کسانی که واحد های سرمایه گذاری صندوق ETF را می خرند تا دو ماه امکان فروش ندارند. این خواب دو ماهه پول، خیلی ها را از خرید سهام دولت منصرف می نماید. چراکه سرمایه گذار های بورس در این دو ماه می توانند سود بیشتری به جیب بزنند. در حال حاضر بورس باز ها روزانه حدود چهار تا پنج درصد سود می نمایند. حتی در شرایط عادی یک سهامدار نه چندان حرفه ای می تواند به راحتی ماهانه 20 درصد سود کند و برای همین تخفیف 20 یا 30 درصدی برای دو ماه آنچنان جذاب نیست.

احتمال ریزش بورس در دو ماه آینده دور از انتظار نیست. از اول سال تا حالا شاخص بورس بی وقفه در حال رشد بوده و حالا به نزدیکی یک میلیون واحد رسیده است. اول سال شاخص در محدوده 500 هزار واحد قرار داشت و تا اینجای کار رشد نزدیک به دو برابری را پشت سر گذاشته. کارشناسان معتقدند با توجه به رشد بدون توقف بورس، در آینده نزدیک شاهد اصلاح شاخص خواهیم بود. اصلاحی که ممکن است نصف سود به دست آمده را از بین ببرد. در صورت چنین اتفاقی ممکن است شاخص کل تا 200 هزار واحد کاهش پیدا کند. این اصلاح احتمالی طبیعتا روی قیمت سهام دولت هم تاثیر می گذارد و باعث می گردد ارزش واحد های سرمایه گذاری صندوق ETF کاهش پیدا کند.

فشار فروش سهامداران در دو ماه آینده اصلا دور از انتظار نیست. کارشناسان پیشبینی می نمایند ممکن است در روز شروع معاملات واحد های صندوق ETF خیلی از سرمایه گذاران واحد های خود را به فروش بگذارند. این فشار فروش می تواند قیمت واحد ها را به طور غیرواقعی کاهش دهد. این کاهش قیمت حتی می تواند قیمت سهام اصلی شرکت ها را هم تحت تاثیر بگذارد و برای سهامداران آن ها دردسر کند.

پشت هر صندوق های سرمایه گذاری ETF یک تیم باتجربه است که می داند چه زمانی سهام بخرد و چه زمانی بفروشد. برای همین عموما کارشناسان تازه وارد ها را به سرمایه گذاری در این صندوق ها تشویق می نماید. با این وجود صندوق ETF سهام دولت بدون مدیریت است. به این معنا که بازارگردان نمی تواند سهام شرکت های دولتی را در زمان سود نگه دارد و در زمان ضرر بفروشد. برای همین اگر سهام بانک ها در آینده با کاهش قیمت روبرو گردد، ارزش واحد های صندوق ETF کاهش پیدا می نماید. این مورد ریسک سرمایه گذاری در صندوق دارایی یکم را از دیگر صندوق های سرمایه گذاری بیشتر نموده است.

خرید سهام دولت کد بورسی لازم ندارد، اما فروش آن چرا. با این حساب خریدار این صندوق ها به هر صورت باید کد بورسی بگیرد تا بتواند سهام خود را بفروشد. این مورد باعث شده جذابیت سهام دولت برای کسانی که تصمیمی برای ورود به بورس و پذیرش ریسک آن ندارند، کاهش پیدا کند.

منبع: فرارو

به "جزئیات پرداخت تسهیلات به بازنشستگان کشوری برای خرید سهام ETF" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات پرداخت تسهیلات به بازنشستگان کشوری برای خرید سهام ETF"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید