طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی محلی و اصیل

به گزارش بهترین عینک آفتابی، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی، خورشت ناردون یا همان خورشت انار است که معمولا با مرغ تهیه می گردد اما گاهی با تغییر گوشت این غذا می توانید یک غذای خوشمزه و متفاوت از لحاظ طعم و مزه داشته باشید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت ناردونی با مرغ را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی را آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی محلی و اصیل

مواد لازم برای تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

  • گوشت گوسفندی خورشتی 500 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 2 حبه
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • دانه انار 1/2 پیمانه
  • مغز گردو 100 گرم
  • سبزی خورشتی (تره، جعفری، گشنیز، شوید) 300 گرم
  • زردچوبه، فلفل سیاه، نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

1. پخت گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی این است که پیاز را خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب با میزانی روغن تفت دهید تا کمی نرم گردد بعد سیر را که خوب رنده یا له نموده اید به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و در نهایت میزانی زردچوبه بریزید. بعد که خوب سیر و پیاز سرخ شد گوشت گوسفند خرد شده به شکل خورشتی را اضافه کنید و اجازه دهید رنگش عوض شده و سرخ گردد. در نهایت ابتدا نمک، فلفل و ادویه لازم را اضافه و بعد آب جوشیده و داغ را اضافه کنید و بگذارید گوشت در حرارت ملایم گاز خوب بپزد. طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و خوش رنگ را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکته مهم: گوشت را به خوبی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و طعم و بوی آن گرفته گردد

2. آماده کردن مخلوط رب انار

هم زمان که گوشت می پزد نوبت آن است که در یک تابه مناسب روغن بریزید و بعد از این کمی داغ شد رب انار را اضافه کنید در نهایت گردوی آسیاب شده را هم اضافه نموده و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. وقتی مواد خوب در هم مخلوط شدند دانه های انار را اضافه کنید و کمی تفت دهید. در نهایت کمی آب جوش به این مخلوط اضافه کنید و بگذارید گردو به روغن بیافتد.

نکته مهم: یادتان باشد گردو را به صورت پودر درشت آسیاب کنید.

3. پخت خورشت مرغ ناردون با گوشت

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی باید در یک تابه دیگر غیر از تابه مخلوط رب انار، سبزی خورشت ناردون را که معمولا سبزیجات محلی شمالی است را در میزانی روغن بریزید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند بعد سبزی سرخ شده را به همراه مخلوط رب انار داخل قابلمه گوشت بریزید و بگذارید مواد با دمای کم جا بیفتند و خوب بپزند.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت ناردون

همان طور که متوجه شدید خورشت ناردون با گوشت گوسفندی غذایی بین خورشت فسنجان و البته مرغ ترش است. بنابراین با تهیه و پخت خورشت ناردون با گوشت می توانید یک غذای خوشمزه که ترکیبی از چند غذای خوشمزه شمالی است را تجربه کنید و حتی در آن کمی دخل و تصرف کنید. اما خوب است در عین حال به نکات و فوت و فن های تکمیلی تهیه خورش ناردون دقت کنید. طرز تهیه مرغ ترش با رب انار و گردو با و بدون سبزی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

انتخاب گوشت مناسب خورشت و نکات پخت آن

دقت کنید برترین گوشت برای تهیه خورشت ناردون همان گوشت قیمه ای است بنابراین همان فرم گوشت که معمولا برای قیمه استفاده می کنید را برای این خورش هم بهره ببرید. البته دقت داشته باشید گوشت مورد استفاده را می توانید از گوشت گوساله یا گاو هم انتخاب کنید. فقط یادتان باشد برای این که خورشت ناردون شما طعم و عطر بهتری داشته باشد، بهتر است از گوشت گوسفندی با چربی بهره ببرید. البته اگر دوست دارید ناردون را تجربه کنید می توانید از گوشت انواع مرغ بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه ناردون با گوشت مرغ را آنالیز نموده بودیم.

سبزیجات مناسب خورشت ناردون با گوشت گوسفندی

معمولا برای تهیه خورش ناردون یا همان اناربیج از سبزیجات محلی شمالی بخصوص خالواش استفاده می گردد اما اگر به این سبزیجات دسترسی ندارید هم می توانید سبزیجات را حذف کنید یا از سبزی قورمه بهره ببرید. فقط برای اینکه خورشت شما عطر بهتری داشته باشد، حتما از زعفران، هل و دارچین به همراه سبزی خورشتی بهره ببرید.

تنوع در طعم خورشت ناردون و تزیین آن

برای طعم ترش تر این خورش می توانید از آبغوره یا آب نارنج به جای آب بهره ببرید. برای تزیین خورشت هم می توانید از دانه های انار و خلال بادام بهره ببرید. ترکیب شکر یا شیره خرما با رب انار هم به ملس شدن این غذا یاری می نماید.

برای اینکه خورشت شما رنگ تیره تری داشته باشد، می توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به همراه رب انار بهره ببرید.

در آخر پخت خورشت اناردون می توانید از یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق بهار نارنج بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی محلی و اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت ناردون با گوشت گوسفندی محلی و اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید