7 پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری

به گزارش بهترین عینک آفتابی، در ماه رمضان به دلیل روزه گرفتن خانم های خانه دار، فرصت درست کردن غذاهای مجلسی و زمان بر را ندارند. بنابراین ترجیح می دهند غذاهای ساده که هم سالم است و هم سریع درست می گردد را به عنوان افطاری طبخ نمایند. در ماه رمضان باید غذاهایی را سرو کرد که کلیه نیازهای بدن ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و…… تأمین گردد.

7 پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری

وعده افطار باید متعادل باشد، یعنی باید غذاهای مغذی نوش جان کنید اما نه مثل یک مهمانی رفتن زیاده روی و پرخوری کنید. پرخوری و به خصوص مصرف بیش از مقدار غذاهای پر چرب می تواند منجر به سوءهاضمه و افزایش وزن گردد.

مصرف غذاهای با فیبر بالا در ماه رمضان نیز بسیار مطلوب است چون این غذاها دیرهضم هستند، درنتیجه مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. ما در این مقاله ار دسته آشپزی در مجله اینترنتی بهترین عینک آفتابی شما را با چند پیش غذای خوشمزه برای افطاری آشنا می کنیم.

آش رشته:

آش در ایران به 50 نوع مختلف پخته می گردد و از پرتنوع ترین غذاهای ایرانی است. آش رشته از غذاهای پرهوادار در افطاری و نذری است. معمولاً ایرانی ها آش را برای کمتر از 10 نفر درست نمی نمایند و هم در عزا و هم در مهمانی سرو می گردد. در ماه رمضان نیز به هنگام افطاری دادن ازجمله غذاهای مجلسی است که حتماً پخته می گردد.

هر وقت نام آش رشته می آید کیلو حبوبات و سبزی آش و رشته آشی به ذهنمان خطور می نماید. آش رشته از حبوباتی چون نخود، لوبیاچیتی، عدس و ماش تشکیل شده است. این حبوبات را از شب قبل در آب خیسانده و روز بعد آن ها را می پزانیم. وقتی حبوبات در آب پخته شد سبزی آش را در قابلمه حبوبات ریخته و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم.

آش رشته هم مثل شله زرد، فوت و فن هایی دارد که درست کردن آن برای تعداد کم و تعداد بالا فرق دارد.

  • برای مطالعه کامل چطور آش رشته خوشمزه افطاری بپزیم؟ کلیک کنید.

سوپ جو:

سوپ و آش هواداران بسیاری دارد. بخصوص برای ماه رمضان و افطاری یکی از غذاهای افطاری محسوب می گردد.این مدل سوپ جو با شیر بسیار ملین است و برای باز کردن روزه مناسب است.

جو را در قابلمه ای می ریزیم که فضای کافی برای مواد سوپ جو با شیر و خامه داشته باشد، هویج را اضافه می کنیم و تقریباً 20 دقیقه می پزد (اگر کسی سوپ دوست نداشته باشد می تواند به جای شیر از آب مرغ بهره ببرید) مرغ را با یک عدد پیاز و هویج درسته اضافه می کنیم.

  • طرز تهیه سوپ جو؛ مناسب برای سفره افطار

حلیم:

حلیم به عنوان صبحانه و برای افطاری غذای خوبی است. خیلی از روزه داران حلیم را از بیرون تهیه می نمایند اما بهتر است برای آنکه از سالم بودن حلیم مطمئن باشید آن را در منزل درست کنید. حلیم از گندم پوست کنده و گوشت گوسفندی یا بوقلمون تهیه می گردد.

نکته اصلی برای کش دار شدن حلیم هم زدن دائم آن و کوبیدن گندم بعد از پخت آن است.

ابتدا گندم را 8 ساعت خیس نموده و بعد از داخل قابلمه می ریزیم و با آب می گذاریم کاملاً بپزد. در ادامه مطالب طرز تهیه حلیم اینجا کلیک کنید.

کشک بادمجان:

یکی از پیش غذاهای پر هوادار خوشمزه در بین ایرانیان، کشک بادمجان با سیر فراوان است. این غذای خوشمزه برای ماه رمضان به علت آسان و سبک بودن به عنوان پیش غذا مورد توجه قرار می گیرد. برای تهیه آن کافی است بادمجان و کشک در منزل داشته باشید و با سیر این غذا را درست کنید.

ابتدا بادمجان ها را پوست بکنید. سپس سرخ کنید. البته برای آنکه روغن کمتری مصرف کنید، فوت و فن های خاص خودش را دارد که در طرز تهیه کشک بادمجان به آن اشاره نموده ایم. این پیش غذای سبک را درست کنید و در ماه رمضان از خوردن آن لذت ببرید.

عدسی:

اگر در پی غذای سبک و خوشمزه برای افطاری هستید، ما به شما عدسی خوشمزه با سیب زمینی را پیشنهاد می کنیم. کافی است از شب قبل عدس ها را برای از بین رفتن نفخ، خیس نموده و آب آن را چند بار خالی کنید. پیاز سیر را خرد کنید و تفت دهید.

ادویه جاتی چون زردچوبه، فلفل و نمک را به آن اضافه کنید. برای ادامه طرز تهیه عدسی خوسمزه و لعاب دار اینجا کلیک کنید.

شله زرد

برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با 7 پیمانه آب خیس کنید(به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت). بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت میانه رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید(اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن. توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

برای ادامه طرز تهیه شله زرد کلیک کنید.

شیر برنج

یک پیمانه برنج اعلای ایبرانی را بشویید و بعد از دو ساعت خیس خوردن داخل قابلمه بریزید و چهار پیمانه آب روی آن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به آهستگی بپزد و به اصطلاح برنج وا رفته و نیم پز گردد. زمانی که آب آن تبخیر شد شکر اضافه کنید و یک لیتر شیر پر چرب ونصف پیمانه گلاب را اضافه کنید. زمانی که شیر و برنج لعابدار شد اجازه دهید کمی خنک گردد و داخل ظرف مورد نظر بکشید و در آخر پخت داخل شیر برنج یک قاشق خامه و خلال بادام اضافه کنید.

برای طرز تهیه شیر برنج خوشمزه و مجلسی اینجا کلیک کنید.

برای افطاری باید به چند نکته تغذیه ای توجه کنیم:

افطاری باید سبک باشد:

واژه سبک برای غذاها به این معنی هست که زودهضم و حکم پیش غذا را داشته باشد و معده را آماده برای خوردن شام شب کند. غذاهای سبک معمولاً آبکی هستند و کمتر از گوشت و حبوبات در آن ها استفاده شده است.

افطاری باید گرم باشد:

باید کاملاً به این نکته توجه کنیم که بشقاب های سرد برای افطاری آماده نکنیم. مثلاً غذایی مثل سالاد الویه یا ژامبون ها یا دسرهای سرد مثل انواع ژله و بستنی اصلاً برای افطاری مناسب نیستند. چراکه معده در لحظات اول بعد از ساعت ها خالی بودن دمای بالایی دارد و با ورود غذاهای سرد دچار اسپاسم خواهد شد. پس بهتر است از غذاهای گرم استفاده بگردد.

می توانید از انواع سوپ ها و غذاهای گرم و سبک مثل کاچی و فرنی به عنوان دسر مجلسی برای افطار بهره ببرید.

افطاری بهتر است شیرین باشد:

معمولاً بعد از چند ساعت که بدن بدون غذا سرنموده است، قند خون کاهش پیدا می نماید. به همین علت بهتر است که در سفره افطاری حتماً از مواد غذایی شیرین هم استفاده بگردد. خرما یکی از همین موادی است که معمولاً با آن افطاری را باز می نمایند.

منبع: اُکالا

به "7 پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 پیش غذای مغذی و مناسب برای افطاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید