طرز تهیه زیر برنجی؛ غذای خوشمزه و اعیانی لرها

به گزارش بهترین عینک آفتابی، زیر برنجی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی می باشد که به زیر برنجی لری معروف است. زیر برنجی لری یکی از قدیمی ترین غذاهای قوم لر می باشد که در مراسمات مختلف آن را تهیه می نمایند.

طرز تهیه زیر برنجی؛ غذای خوشمزه و اعیانی لرها

اما زیر برنجی در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می گردد. اما این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است، بیشتر در مهمانی ها و پذیرایی ها به شکل ویژه ای سرو می گردد. این غذا داخل یک سینی گرد از جنس رویی یا استیل ریخته و هر سینی برای 3 الی 4 نفر سرو می گردد و از نان بجای قاشق برای میل کردن این غذا استفاده می گردد. به زبان لری به این غذا زیر برنجی گفته می گردد.

در تهیه این غذا از گوشت بز استفاده می گردد، این گوشت در مقایسه با گوسفند چربی کمتری دارد و دنبه نیز ندارد. بیشتر در مراسم ها از گوشت بز استفاده می گردد که به همین دلیل در بعضی منطقه ها به این غذا بزبرنج نیز گفته می گردد.

مواد لازم برای تهیه زیر برنجی لری

گوشت گردن یا ماهیچه 500 گرم

پیاز بزرگ 1 عدد

چوب دارچین 1 عدد

زعفران به اندازه لازم

آبلیموترش 1 ق غذا خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به اندازه لازم

طرز تهیه زیر برنجی با گوشت گوساله و گوسفندی

مرحله اول: آماده سازی گوشت

ابتدا باید گوشت را خرد کنید. اندازه گفته شده برای 3 نفر می باشد. گوشت را به قطعات درشت خرد کنید و بشورید. شما می توانید به دلخواه از گردن یا ماهیچه گوسفند یا گوساله برای تهیه این غذا بهره ببرید.

مرحله دوم: پخت گوشت

حالا داخل قابلمه گوشت های مورد نظر را قرار دهید. پیاز را پوست بگیرد و 4 قاچ کنید و روی گوشت ها قرار دهید. سپس کمی زردچوبه به همراه چوب دارچین و 3 لیوان آب جوش روی آن بریزید و درب قابلمه را قرار دهید و اجازه دهید تا گوشت به مدت 4 ساعت پخته گردد. دقت کنید آب سرد روی گوشت نریزید زیرا باعث دیر پز شدن گوشت می گردد.

مرحله سوم: افزودن چاشنی

در ادامه وقتی گوشت پخته شده چوب دارچین را خارج کنید و به آن کمی نمک و فلفل سیاه و زعفران دم نموده غلیظ و آبلیموترش تازه اضافه کنید. برای نیم ساعت اجازه دهید تا طعم دهنده به خورد گوشت بروند و آب گوشت نیز به غلظت برسد. وقتی گوشت پخته شد، به همراه برنج زعفران و سس غلیظ شده سرو کنید و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه زیر برنجی لذیذ و مجلسی

پودر دارچین برای این غذا مناسب نیست و رنگ آن را تیره می نماید و بهتر است از چوب دارچین استفاده گردد.

اندازه زعفران هر چقدر بیشتر باشد غذای خوش رنگی خواهید داشت.

نمک را باید در سرانجام اضافه کنید تا گوشت دیر پز نگردد.

نیازی نیست پیاز را خیلی ریز خرد کنید.

بجای آبلیمو از لیموعمانی یا رب لیمو نیز می توانید بهره ببرید.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه زیر برنجی؛ غذای خوشمزه و اعیانی لرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زیر برنجی؛ غذای خوشمزه و اعیانی لرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید