عوامل موثر بر بارداری

به گزارش بهترین عینک آفتابی، چقدر طول میکشد تا باردار شوید؟

برای افراد بالای 35 سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر یاری بگیرید. در این سن اگر پس از 6 ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

عوامل موثر بر بارداری در دوران بارداری تغییرات در رگها و سیستم انعقادی ایجاد می گردد که فرد را مستعد ایجاد لخته می نماید، به خصوص که اگر سابقه فامیلی یا فردی وجود داشته باشد.

اندازه خون زنان باردار به خصوص در اواسط بارداری کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می نماید. این کاهش به خصوص وقتی فرد در شرایط خوابیدن به پشت قرار می گیرید ممکن است مشکل آفرین گردد.

به علت افزایش احتیاج به اکسیژن طی بارداری و تغییراتی که به علت فشار رحم بر قفسه سینه ایجاد می گردد بیماری های ریوی و علائم آن در طول بارداری وخامت بیشتری پیدا می نماید.تغییرات در مثانه به علتی نزدیک به رحم در این دوران دیده میگردد و در اوایل بارداری به علت بزرگ شدن رحم و تحرک مثانه تکرر ادرار به وجود می آید.زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می نمایند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. برترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است. در اواخر بارداری به علت چرخیدن سر جنین به پایین و تحرک مثانه به وسیله آن باز تکرر ادرار وجود دارد. عملکرد کلیه هم دچار تغییراتی می گردد و نکته مهم این است که در آزمایش عملکرد کلیه طی بارداری سطح کراتینین باید حداکثر 9/0 باشد. گشت محتویات معده به مری یا ریفلاکس است.

هیپوتیروئید در بارداری افزایش زیادی دارد تا احتیاجهای جنین را برآورده کند. به علت فشار رحم و به منظور تحمل وزن طی بارداری گودی کمر بیشتر می گردد که افزایش آن می تواند باعث ایجاد درد استخوان در اندام ها گردد. از حدود هفته 12 بارداری سختی در به خواب رفتن و کاهش ساعات خواب شبانه و بعلاوه بیدار شدنهای مکرر ایجاد می گردد که تا انتها بارداری ادامه دارد.

چقدر طول میکشد باردار شوید؟

هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا باردار شوید. اما می توان تا حدی گفت چقدر برای زوجها طول می کشد تا نطفه بسته گردد. بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همانند سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.

آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوجها است:

* 30 درصد از زوج ها در دور اول باردار میشوند (حدود یک ماه)

* 59 درصد از زوجها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)

* 80 درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)

* 85 درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)

* 91 درصد از زوج ها در دور 36 باردار می شوند (حدود 3 سال)

* 93 تا 95 درصد از زوج ها در دور 48 باردار میشوند (حدود 4 سال)

اگر پس از یکسال پیروز به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مسئله ای نداشته باشید و با گذشت زمان بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین یاری بگیرید.

برای افراد بالای 35 سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر یاری بگیرید. در این سن اگر پس از 6 ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه تعداد از زوجها برای بارداری به یاری احتیاج دارند؟

حدود 90 درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. 10 درصد به جای مانده هم اصولا مشکل باروری دارند. (حدود 93 تا 95 درصد از افراد با داشتن کوشش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.) ناباروری عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نگردد. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، پیروز به بچه دار شدن می شوند. تعدادی هم باید از روش های دیگر همانند اهدا اسپرم، لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی بچه ها بی سرپرست بچه دار شوند.

تاثیر سن بر بارداری چیست؟

هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال کوشش، حدود 86 درصد از زنان سالم و بارور 20 تا 30 ساله باردار می شوند. این درصد تا 36 درصد برای زنانی که در ابتدای دهه 40 سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می نماید. به طور میانه، اوج باروری زنان 24 سالگی است و از حدود 35 تا 40 سالگی کاهش پیدا می نماید. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن سخت است اما بیشتر زنان بالای 35 سال حاملگی سالم و پیروزی دارند.

آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟

خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که یاری می نماید تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر نموده ایم. ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روشهای مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، معین تاریخ آغاز پریود ماه بعد است.

البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد احتیاج دارد. تطبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت نموده اند.

زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می نمایند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. برترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است. آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند.

بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن احتیاج دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. بعلاوه، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396

منبع: راسخون

به "عوامل موثر بر بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل موثر بر بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید