واحه های خورشیدی در قلب اروپا

به گزارش بهترین عینک آفتابی، آخرین چیزی که در اقلیم اروپایی وین می توان انتظار داشت، واحه است اما دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی مرکز اتریش، در طرحی ابتکاری، بام خانه ها را به اقلیم های نو تبدیل می کنند.

واحه های خورشیدی در قلب اروپا

چیزی که آنها واحه می خوانند، ترکیب باغ های پشت بامی (روف گاردن) و پنل های خورشیدی است که نوع جدیدی از باغ این شهر را ایجاد می کند. این واحه ها در شکل های مختلفی ساخته می شوند؛ از مدل هایی که پنل و گل و گیاهان، همینطور روی سقف در کنار هم قرار داده می شوند گرفته تا انواع دیگری که پنل و گیاهان، از داربست هایی در ارتفاعی حدود 2 متر آویزان می شوند. واحه های محبوب همین نوع اخیر هستند که مردم می توانند زیر گل و گیاه بنشینند و همزمان از سایه و نور بهره ببرند. این باغ ها از چندین لایه مواد مختلف تشکیل می شوند که آب بندی، زهکشی، خاک و پوشش گیاهی را فراهم می کنند؛ و البته مزایای فراوانی هم دارند: سقف خانه ها و ساختمان ها را خنک و آب باران را حفظ می کنند، گونه های مختلف جانوری را به خود جلب و خوشایندتر از همه آنها برای ساکنان شهر این که، فضای دلپذیری را برای آنها فراهم می کنند.

با توجه به نیاز شهر به انرژی های تجدیدپذیر، ترکیب باغ و پنل های خورشیدی با هم، روشی به صرفه برای استفاده از انرژی خورشیدی است. اثر خنک کننده این باغ ها می تواند عملکرد فوتوولکائیک پنل ها را برای تولید انرژی تقویت کند و خاک و دیگر مواد مشابه می توانند با سنگین کردن پنل ها، آنها را در جای خود ثابت نگه دارند.

توسعه دهندگان طرح گفته اند که در طراحی اولیه، 60 مترمربع پنل خورشیدی می تواند در یک سال، تقریبا به اندازه میانگین مصرف یک خانوار، انرژی تولید کند. آنها همچنین به نوع گیاهان در این واحه ها هم توجه می کنند و گفته اند می توان با کاشت سبزی و گیاهان دیگر، مصرف خانوار در این زمینه را هم تامین کرد.

افراد زیادی هستند که می خواهند بام های سبزی داشته باشد اما در نهایت به نصب چند پنل خورشیدی در پشت بام بسنده می کنند؛ چون هزینه های آن زیاد می شود. به همین علت است که تنها شرکت های بزرگ می توانند این ایده را پیاده کنند. اما در سال 2021 شهرداری وین، یارانه نصب پنل های خورشیدی را تا حداکثر 400 یورو برای هر کیلو وات در اوج مصرف مشخص کرده است. اما این مبلغ همچنان بسیار کم است؛ طرح ابتکاری دانشگاه وین، در هر مترمربع هزار یورو هزینه می برد و عملا همچنان هر کسی از عهده آن بر نمی آید. یک راه برای کاهش هزینه و افزایش استقبال از این طرح، این است که به جای طراحی انحصاری و ساخت پنل و زیرساخت های مربوط به باغ ها، سازه ها به صورت پیش ساخته پشت بام برده شوند.

با وجود این مسائل، به نظر می رسد در آینده استقبال از این طرح بیشتر خواهد شد؛ چون نه فقط فواید محیط زیستی و مالی در زمینه مصرف انرژی دارد که فضای دلپذیر و لذت بخشی را به مردم ارائه می کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "واحه های خورشیدی در قلب اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحه های خورشیدی در قلب اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید