چطور رانی زردآلو با طعم و مزه کارخانه ای را در 5 مرحله درست کنیم؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، رانی زردآلو یکی از خوشمزه ترین است که علاوه بر طعم شیرین و دلپذیرش، خواص بسیار زیادی هم دارد. اگر سوال شما هم این است که با زردآلو چی میشه درست کرد باید بگوییم با استفاده از زردآلو به سادگی می توانید انواع خوراکی های خوشمزه مانند کمپوت، مربا، لواشک، شربت و البته، نکتار یا رانی زردآلو درست کنید. اگر شما هم طرفدار این میوه تابستانی خوشمزه هستید، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه رانی زردآلو در خانه را به روش بازاری به شما آموزش بدهیم.

چطور رانی زردآلو با طعم و مزه کارخانه ای را در 5 مرحله درست کنیم؟

مواد لازم برای تهیه رانی زردآلو (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد نیاز
زردآلو300 گرم
شکر150 گرم
آب2 لیوان فرانسوی دسته دار
زعفران دم کرده یا رنگ خوراکیبه میزان دلخواه (اختکمک)

مدت زمان لازم برای آماده سازی و تهیه رانی زردآلو: 20 الی 30 دقیقه

میزان کالری موجود در هر 100 میلی لیتر رانی زردآلو: حدود 215 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه رانی زردآلو در منزل

در طرز تهیه رانی زردآلو می توانید میزان شیرینی و غلظت نکتار را بسته به میل خود تنظیم کرده و این نوشیدنی را با ترکیب هلو () و شلیل درست کنید.

مرحله اول: زردآلوها را آماده کنید

در ابتدای کار، زردآلوهای رسیده و تر و تازه را باید به دقت بشویید. سپس زردآلوها را در آبکش بریزید و آبکشی کنید. سپس، میوه را در سبد بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. در ادامه، زردآلوها را نصف کرده و هسته آن ها را خارج کنید.

مرحله دوم: زردآلوها را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه رانی زردآلو، میوه های پاکیزه، برش خورده و بدون هسته را در قابلمه جاداری بریزید و به میزان 2 برابر حجم زردآلوها، آب به قابلمه اضافه کنید. سپس، این قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا محتویات آن به آرامی بجوشد و زردآلوها کاملا نرم شوند.

در حین پختن زردآلوها، به دلخواه می توانید میزانی رنگ خوراکی زرد یا نارنجی یا زعفران دم کرده در قابلمه بریزید. توجه داشته باشید، در حین جوشاندن زردآلوها کف سفیدی روی قابلمه ایجاد می شود. حتما با کمک یک قاشق، این کف را به طور منظم از روی مواد داخل قابلمه جمع آوری کنید و دور بریزید. انجام این کار به شفاف شدن رانی زردآلو کمک می کند.

برای خرید رنگ زعفران می توانید به صورت و اینترنتی از طریق فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: زردآلوهای پخته شده را پوره کنید

پس از اطمینان از پختن و نرم شدن زردآلوها، نوبت به پوره کردن آن می رسد. برای این منظور، بگذارید قابلمه روی حرارت ملایم باقی بماند. در ادامه، با کمک گوشتکوب برقی، محتویات قابلمه را کاملا پوره کنید تا بافت یکدستی ایجاد شود. اگر گوشتکوب برقی ندارید، می توانید زردآلوها را در چند نوبت داخل دستگاه غذاساز بریزید و پس از پوره کردن دوباره به قابلمه در حال جوش برگردانید. کل فرآیند پختن و پوره کردن زردآلوها، فقط حدود 20 دقیقه طول می کشد.

مرحله چهارم: شکر را اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، شکر را در قابلمه بریزید. حدود 10 دقیقه دیگر منتظر بمانید تا ترکیب شکر با پوره زردآلو بجوشد و شکر کاملا در آب حل شود. پس از آن که مایه رانی زردآلو به غلظت و قوام دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید.

برای خرید شکر می توانید به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله پنجم: رانی زردآلو را در بطری های درپوشیده بریزید

پس از خنک شدن رانی زردآلو، آن را در بطری های پاکیزه، خشک و درب دار بریزید. پس از بستن درب بطری ها، آن ها را سر و ته کنید تا هوای اضافی شان خارج شود. حدود 12 ساعت، بطری ها را در همین شرایط قرار دهید. سپس، ظروف حاوی رانی زردآلو را در یخچال بگذارید.

مرحله آخر: رانی زردآلو را سرو کنید

بسته به میزان شیرینی و غلظت رانی زردآلوی خانگی، در هنگام سرو می توانید آن را به صورت خالص در لیوان بریزید یا به نسبت یک به دو با آب ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه رانی زردآلو

  • در طرز تهیه رانی زردآلو حتما از زردآلوی رسیده، سالم و شیرین استفاده کنید. در غیر این صورت، نکتار یا رانی زردآلو شما طعم مناسبی نخواهد داشت.
  • بسته به ذائقه، می توانید میزان شکر را در مراحل طرز تهیه رانی زردآلو در منزل کاهش یا افزایش دهید.
  • اگر می خواهید رانی زردآلوی شما طعم میوه ای بیشتری داشته باشد، میزان زردآلو را افزایش دهید.
  • در صورت تمایل، به جای شکر سفید می توانید رانی زردآلو را با عسل یا شکر قهوه ای درست کنید.
  • اگر زردآلوی شما به میزان کافی شیرین و رسیده باشد، بسته به ذائقه می توانید شکر را از دستور تهیه رانی زردآلو حذف کنید.
  • اضافه کردن زعفران یا رنگ خوراکی به رانی زردآلو کاملا اختکمک است. بنابراین، در صورت تمایل می توانید این مواد را از دستور تهیه نکتار زردآلو حذف کنید.
  • شما به دلخواه می توانید به میزان یک قاشق مرباخوری آب لیموترش تازه به نکتار یا رانی زردآلو اضافه کنید. در این صورت، نوشیدنی دلپذیر خانگی شما طعم ترش و شیرین جالبی خواهد داشت.
  • توجه داشته باشید، میزان غلظت و شیرینی رانی زردآلوی خانگی کاملا سلیقه ای است و به خودتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن رانی زردآلو

آیا می توانیم رانی زردآلو را با ترکیب میوه های دیگر درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل، می توانید زردآلوها را با میزانی شلیل یا هلو ترکیب کرده و یک رانی منحصر به فرد با طعم عالی درست کنید.

چطور می توانیم رانی زردآلو را تگری سرو کنیم؟

برای این منظور، کافی است ظرف حاوی رانی زردآلو را برای مدت نسبتا کوتاهی در فریزر قرار دهید تا تگری شود. فقط باید مراقب باشید که نکتار زردآلوی شما یخ نزند.

شربت زردآلو را هم به همین روش درست کنیم؟

طرز تهیه شربت زردآلو تا حدودی با آن چه در این مطلب گفتیم فرق دارد. برای درست کردن شربت زردآلو باید پوره زردآلو را چند بار از صافی رد کنید تا کاملا صاف و زلال شود. در صورت تمایل، می توانید میزانی گلاب هم به شربت زردآلو اضافه کنید.

محصولات مرتبط

زعفران نیم گرمی نوین زعفران

100,900 تومان 132,000 تومان 24% تخفیف

زردچوبه 90 گرمی سانتین

40,900 تومان 45,900 تومان 11% تخفیف

زعفران چهار گرمی نوین زعفران

498,900 تومان 755,000 تومان 34% تخفیف

شکر 4.5 کیلوگرمی برلیان

165,900 تومان 168,300 تومان 1% تخفیف

شکر 2.7 کیلویی سوییتشو

131,900 تومان 133,650 تومان 1% تخفیف

منبع: افق کوروش

به "چطور رانی زردآلو با طعم و مزه کارخانه ای را در 5 مرحله درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور رانی زردآلو با طعم و مزه کارخانه ای را در 5 مرحله درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید