چه کسی تهران را چنارستان نامید ، این روستا مهد چنارهای کهنسال کرج است ، محبوبیت کهنسال ترین درخت سیب برغان

به گزارش بهترین عینک آفتابی، درختان قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند؛ استان البرز و کرج نیز از این موضوع مستثنی نیست. به ویژه چنارهای قدیمی که تعدادی از آنها به ثبت ملی هم رسیده اند.

چه کسی تهران را چنارستان نامید ، این روستا مهد چنارهای کهنسال کرج است ، محبوبیت کهنسال ترین درخت سیب برغان

بهترین عینک آفتابی- گروه زندگی: بهار که از راه می رسد درختان زیباتر از همواره در خیابان های شهر خودنمایی می نمایند.

  • تصاویر | تک درخت های تاریخی ایران | از درخت فرهاد برای شیرین تا درختی که مرادی کرمانی پای آن قصه نوشت | پیرترین موجود زنده تهران کجاست؟
  • ببینید | خانه درختی که دل گردشگران گیلان را می برد | قابل توجه علاقه مندان خانواده دکتر ارنست؛ نیلوفرانه در باد پیچیده تاب خورده!

یکی از این خیابان های بسیار زیبا در تهران خیابان ولیعصر با چنارهای سربه فلک کشیده اش است که برای یک روز تهرانگردی کفایت می نماید.

تاریخ چنارهای تهران آنقدر قدیمی هست؛ به طوری که پیتردلاواله توریست معروف استرالیایی در سفرنامه اش تهران را چنارستان نامید.

در شهرهای دیگر هم درختانی که شاخص باشند وجود دارد. مثلا اگر بخواهیم نامی هم برای کرج در نظر بگیریم می توانیم آن را بیدستان بنامیم. زیرا البرزی ها به بید وی می گفتند.

کرج چنارهای فراوانی هم دارد؛ بنابراین بهار است در گشت و گذار خود به نقاط مختلف ایران به درختان و اقلیم این نقاط هم توجه کنیم. به عنوان نمونه امامزاده حسین روستای گوراب کرج چناری 700 ساله دارد.

چنار امامزاده گوراب، در پانزده کیلومتری مسیر جاده کرج به چالوس در مسیر پیست اسکی خور داخل محوطه امامزاده حسین (ع) روستای گوراب قرار گرفته است و یکی از دو چنار کهنسال معروف در ایران است.

ارتفاع این چنار 25 متر و تاج درخت بسیار گسترده است، این درخت تنها درخت تاریخی چنار در استان البرز است که در سال 1353 در لیست آثار تاریخی طبیعی کشور قرار گرفته است.

حتی گفته می گردد حتی چنارهای خوب تهران را از کرج گرفته اند. به عنوان مثال چنارهای خیابان ولی عصر تهران از کرج آورده و به وسیله پروفسور ساعی کاشته شد.

پروفسور ساعی در دانشکده کشاورزی کرج درس خوانده بود. برای همین با چنارهای این شهر آشنایی کامل داشت. در آن دوران تهران دانشکده کشاورزی نداشت. سال 1296 دبستان برزه گران در کرج احداث شد که در سال 1306 تبدیل به دانشکده کشاورزی شد در حالی که تهران سال1313 دارای دانشکده کشاورزی شد.

چنارهایی که مهندس ساعی در دو طرف خیابان ولی عصر از میدان تجریش تا میدان راه آهن کاشت، سبب شد تا این طولانی ترین خیابان مرکز به یکی از زیباترین خیابان های ایران تبدیل گردد.

دوباره برگردیم به چنارهای کرج؛ دو درخت چنار کهنسال در ساوجبلاغ و یک درخت چنار در روستای سیاه کلاهان کرج نیز به ثبت ملی رسیده اند.

دو درخت کهنسال چنار واقع در مسجد امیرالمومنین در روستای شلمزار ساوجبلاغ حدود 400 تا 500 سال قدمت دارند.

چنار کهنسال روستای سیاه کلاهان هم در قسمت شمالی گوهردشت و در کنار مسجد سیاه کلاهان واقع شده است. مردم به این درخت قدیمی اعتقاد دارند و بعضی به آن دخیل هم می بندند. قدمت این درخت 20 متری نیز بین 350 تا 400 سال است.

کردان هم کوچه باغ های بسیار زیبا و پر از درختان کهنسال دارد. درختان کهنسال چنار و توت را می توان در این روستای تاریخی و زیبا دید. برای همین کردان هم یک چنار کهنسال دارد که با شماره ثبت 376 با قدمت 400 سال در لیست آثار ملی ثبت شده است.

روستای برغان کجاست | فاصله تهران تا روستای برغان

روستای برغان هم که از دیدنی ترین روستاهای البرز است، درختان کهنسالی دارد. برغان در فاصله 13 کیلومتری از شهر کرج و در منطقه شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است.

روستای برغان را مهد چنارهای کهنسال می دانند. بنابراین سفر به این روستا و قدم زدن بین درختان سالخورده آن را در کوچه باغ هایش از دست ندهید. دو چنار کهنسال مسجد جامع مهم ترین درختان منطقه هستند. که در کنار امامزاده قرار دارند.

به جز این درختان چنار، درخت سیب کهنسالی هم در منطقه معروف کش کلا برغان و در نزدیکی قبرستان و زیارتگاه چهل دختر قرار گرفته است و به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است. این درخت محبوبیت خاصی بین مردم دارد و تقریبا مقدس است.

منبع: همشهری آنلاین

به "چه کسی تهران را چنارستان نامید ، این روستا مهد چنارهای کهنسال کرج است ، محبوبیت کهنسال ترین درخت سیب برغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی تهران را چنارستان نامید ، این روستا مهد چنارهای کهنسال کرج است ، محبوبیت کهنسال ترین درخت سیب برغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید