کریسمس ارامنه چه روزی است ، چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می کند؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، تاریخ دقیق کریسمس ارامنه چه روزی است؟ از آنجایی که ارامنه دین مسیحی دارند، کریسمس به عنوان بزرگ ترین جشن آنها شناخته می شود و آداب و رسوم خاصی نیز دارند. در ضمنً تاریخ برگزاری جشن کریسمس ارامنه نیز با دیگر مسیحیان فرق می کند. در این مقاله از سرویس در به این موضوع می پردازیم که ارامنه چه روزی است و چگونه برگزار می شود.

کریسمس ارامنه چه روزی است ، چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می کند؟

ارمنی ها چه دینی دارند؟

قبل از این که درباره تاریخ برگزاری جشن کریسمس ارامنه بپردازیم باید کمی بیشتر درباره دین ارمنی ها بدانید. ارامنه یا ارمنی ها جزو شهروندانی هستند که بزرگ ترین گروه مسیحیان ایرانی را تشکیل می دهند.

ارامنه در تهران، شیراز، اصفهان، رشت، اراک و دیگر شهرهای ایران سکونت دارند. ارمنی ها از قرن هفدهم به ایران وارد شدند و ایرانی ها نیز به خوبی آن ها را پذیرفته و برای قرن ها در کنار هم زندگی می کنند.

همان طور که بسیاری از مردم می دانند، مذهب ارمنی ها، مسیحی است اما مسیحیت مانند هر دین دیگر، فرقه هاى متعددى دارد که برخى از آنها باستانى و برخى نسبتا تازه هستند، همچنین برخى از آنها پیروان بسیار و برخى دیگر پیروان اندک دارند.

مسیحیت به طور کلی به سه گرایش بزرگ کاتولیک (Catholic)، ارتودوکس (Orthodox) و پروتستان (Protestant) که اعتقاد بر تثلیث دارند، تقسیم می شوند. تثلیث به معنای سه گانه پرستی و سه خدایی نیست، بلکه تفسیری از یکتاپرستی است. در این میان، کاتولیک ها بیشتریت جمعیت مسیحیان را تشکیل می دهند.

بد نیست بدانید که ارمنی نام دین یا مذهب نیست. ارمنی نام زبانی است از خانواده زبان های هندی اروپایی و با زبان های هندی، فارسی، انگلیسی، روسی، ایتالیایی، و آلبانیایی هم ریشه و هم خانوده است. بیشتر مردم ارمنی زبان، دین مسیحی و مذهب ارتدکس دارند؛ البته برخی از آنها مذاهب دیگر نیز دارند.

کلیسای ارمنی ها

ارمنستان نخستین سرزمینى است که مسیحیت را به عنوان دین رسمى خود پذیرفت و آن هنگامى بود که پادشاه این سرزمین، به نام تیرداد دوم در سال 301، به دعوت گریگورى نوربخش، مسیحى شد. البته کلیساى ارمنى با کلیساهاى کاتولیک و ارتدوکس متحد نیست و رهبر آن کلیسا کاتولیکوس (جاثلیق) شهر اچمیازین است.

از حدود پانصد سال پیش تا کنون فرقه هاى پروتستان بى شمارى در مسیحیت پدید آمده اند. پروتستان ها به رهبرى متمرکز عقیده ندارند و براى روحانیت مسیحى ارزش چندانى قائل نیستند. پروتستان ها بسیارى از اعتقادات فرقه هاى دیگر را رد مى کنند و نوعى مسیحیت پیراسته را مى پذیرند. البته نیز بسیارى اعتقادات مانند تثلیث و فدا را همچنان حفظ کرده اند.

کلیسای حواری ارمنی یا به اختصار کلیسای ارمنی (به زبان ارمنی Հայ Առաքելական Սուրբ Եկեղեցի) فقط به ارمنیان تعلق دارد و اعضای آن فقط افرادی هستند که ارمنی متولد شده اند. کلیسای ارمنی گاهی با نام کلیسای گریگوری به کار می رود.

بیشتریت ارمنیان عضو این کلیسا هستند و گروهی اقلیت در کلیساهای دیگر شرکت دارند: کلیسای کاتولیک از سده 17میلادی. کلیسای ارمنیان پروتستان یا کلیسای انجیلی ارمنی، کلیسای آدونتیست های ارمنی (یا شنبه داران)، ارمنیان کاتولیک کارملیت، کلیسای جماعت ربانی و جماعت برادری و همچنین کلیسای گواهان یهوه.

با نگاهی به همین اطلاعات مختصر هم می توان متوجه شد که ارمنی ها هر چند بیشتریت آنها پروتستان هستند ولی اقلیت های دیگر نیز در میان آنها وجود دارد.

کریسمس برای ارمنی ها

کریسمس ارمنی ها، همانطور که عموما به آن گفته می شود، نقطه اوج جشن وقایع مربوط به تجسم مسیح است. Theophany یا Epiphany (یا Astvadz-a-haytnootyoon در ارمنی) به معنای مکاشفه خدا است که موضوع اصلی فصل کریسمس در کلیسای ارمنی است.

اعیاد مهم ارمنیان به طور کلی داغاوار یا اَبَرجشن گفته می شود که جشن میلاد مسیح، عید پاک، عید صلیب، عید مریم مقدس و عید وارداروار را در برمی گیرد. روز بعد از این جشن ها به مراسم یادبود مردگان اختصاص دارد که مِرِلوتس یا مِرِلوتسک نام دارد.

کریسمس ارامنه چه روزی است؟

در طول فصل کریسمس ارمنی، رویدادهای مهمی که جشن می گیرند میلاد مسیح در بیت لحم و غسل تعمید او در رود اردن است. روز این جشن بزرگ در کلیسای ارمنی 6 ژانویه است. مراسمی به نام برکت آب در کلیسای ارمنی به مناسبت غسل تعمید مسیح برگزار می شود.

در 6 ژانویه، مصادف با 12 روز پس از کریسمس، کلیسای غربی عید عیسی را جشن می گیرد. کلمه Epiphany از یک کلمه یونانی به معنای نمایش یا نشان دادن گرفته شده است. در این تاریخ، کلیسا به طور سنتی دیدار مغان و تعالی را که خدا خود را در شخص مسیح به غیریهودیان نشان داد، گرامی می دارد.

چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می کند؟

اغلب این سوال مطرح می شود که چرا ارامنه کریسمس را در 25 دسامبر با سایر نقاط جهان جشن نمی گیرند. بدیهی است که تاریخ دقیق تولد مسیح از نظر تاریخی تعیین نشده و این تاریخ در اناجیل اربعه (انجیل های چهارگانه) نیز ثبت نشده است.

با این حال، از نظر تاریخی، همه کلیساهای مسیحی تا قرن چهارم، تولد مسیح را در 6 ژانویه جشن می گرفتند. بر اساس منابع کاتولیک رومی، تاریخ از 6 ژانویه به 25 دسامبر تغییر یافت تا جشن بت پرستی که به تولد خورشید اختصاص داشت که در 25 دسامبر جشن گرفته می شد، لغو شود.

در آن زمان مسیحیان به برگزاری این جشن های بت پرستانه ادامه می دادند. به منظور تضعیف اهمیت این عمل بت پرستان، سلسله مراتب کلیسا، 25 دسامبر را به عنوان تاریخ رسمی کریسمس و 6 ژانویه را به عنوان عید عیسی مسیح تعیین کرد. بنابراین، ارامنه با وفاداری به سنت های نیاکان خود، جشن کریسمس را در 6 ژانویه تا به امروز ادامه داده اند.

کریسمس ارامنه چگونه برگزار می شود؟

ارمنی ها جشن کریسمس را با استقبال از آن شروع می کنند. مثل ایرانی ها برای عید نوروز، ارمنی ها هم قبل از کریسمس، خانه تکانی می کنند و با به استقبال آن می روند. ارامنه هم درخت کریسمس را با کبوترهای سفید به نشان صلح و کمان های طلایی تزیین می کنند. معمولا هم پرچم ارمنستان را که به رنگ قرمز، نارنجی و آبی است، به تزیینات آن اضافه می کنند.

هدیه های کریسمسی ارامنه

ارمنی ها برای کریسمس، رسم هدیه دادن را مثل رسم عیدی دادن ایرانی ها حفظ کرده اند. کادوهای مرسوم کریسمس ارمنی ها شامل گل، لوازم تزیینی و وسایل نقره ای، کارت پستال، لباس های بافتنی با تم کریسمس، جوراب، کلاه، دستکش و … می شوند که به عنوان یادگاری به یکدیگر هدیه می دهند.

غذاهای سنتی ارمنی برای کریسمس

شاید جالب باشد بدانید که ارمنی ها در جشن کریسمس از خوردن گوشت پرهیز می کنند. در کریسمس ارامنه، خانواده و دوستان برای یک وعده غذایی بزرگ خانوادگی دور هم جمع می شوند. در نهایت گوشت، اغلب به شکل غذاهای سنتی ارمنی مانند poulgeur pilav، یک غذای بره و برنج معرفی می شود.

قاپاما نیز یک غذای سنتی ارمنی با است که اغلب در کریسمس سرو می شود. علاوه بر این، ارمنی ها در شب کریسمس یک غذای سنتی ماهی به نام ایشخاناتسوگ یا قزل آلای شاهزاده می خورند.

یکی از غذاهایی که معمولا به عنوان غذای مخصوص و پر افتخار ارمنی ها شناخته می شود، پلو با کشمش و میوه خشک (چامیچوف پلو) است که هم در کریسمس و هم در عید پاک خورده می شود و معمولا با آن ماهی سرو می شود.

نوعی غذا نیز با نام پلو با میوه های خشک و لواش شامل برنج و میوه های خشک شیرین است که با نان ارمنی به آن لواش می گویند، پخته می شود. در این غذا از میوه های خشک بسیار زیادی مانند سیب، گلابی و همچنین استفاده می شود.

دسرهای ارمنی برای کریسمس

بساط نان بافته سنتی، انجیر، باقلوا، پودینگ برنج در جشن کریسمس ارمنی ها به راه است. ارمنی ها همچنین با پودینگی به نام انوشابور از مهمانان پذیرایی می کنند. این پودینگ گندم با توت و زردآلو درست می شود.

برای دسر کریسمس، همچنین میوه های خشک و آجیل و روژیک یا گردو کامل در ژله انگور قرار داده شده و روی یک رشته آویزان شده اند، روی میز مخصوص پذیرایی یافت می شوند. هم کوکی هایی است که با آجیل، وانیل و شکر پخته و در این شب سرو می شود.

سوالات متداول

تاریخ کریسمس ارامنه چه روزی است؟

در بیشتر کشورهای با دین مسیحی، کریسمس در 25 دسامبر جشن گرفته می شود ولی ارمنی های ایرانی، کریسمس را 6 ژانویه جشن می گیرند.

ارامنه چه فرقه ای از مسیحیت هستند؟

فرقه ارمنیان به صورت بیشتریت پروتستان است ولی اقلیت کاتولیک و دیگر فرقه ها را نیز شامل می شوند.

منبع: افق کوروش

به "کریسمس ارامنه چه روزی است ، چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس ارامنه چه روزی است ، چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید